Zoekmachine optimalisatie

Waarom zoekmachine optimalisatie zo belangrijk is

Om te kunnen beantwoorden waarom zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, zo belangrijk is, is het eerst wel zo handig om te weten wat het überhaupt is.

Aan de ene kant heb je iemand met een vraag, probleem of behoefte en aan de andere kant een website met het antwoord of het gezochte product. Een zoekmachine, zoals bijvoorbeeld Google, is er om deze twee partijen aan elkaar te koppelen. Echter zijn er tal van websites die menen het antwoord te hebben op jouw vraag of behoefte. In theorie zal het beste antwoord op jouw vraag bovenaan de pagina moeten verschijnen, en dit is waar zoekmachine optimalisatie om de hoek komt kijken. Door jouw pagina’s te optimaliseren voor de zoekmachine, geef je deze de mogelijkheid om de kwaliteit van jouw pagina’s te beoordelen.

Kortom, hoe beter jij je SEO hebt gedaan, hoe groter de kans is dat jouw pagina bovenaan in de zoekmachine staat, wat op zijn beurt weer zorgt voor bezoekers op je website.

De effecten van SEO laten vaak even op zich wachten, omdat er tijd overheen gaat voordat de zoekmachine jouw website/pagina op waarde schat. Raak echter niet te snel ontmoedigd want er is geen andere marketingactiviteit die op lange termijn zoveel bezoekers oplevert als zoekmachine optimalisatie.

pexels pixabay 221538 min

Website optimalisatie zoekmachine

Wereldwijd is Google de meeste gebruikte zoekmachine, maar liefst 86% van alle zoekopdrachten op het internet wordt gedaan via Google! Het is dus een open deur om te stellen dat het belangrijk is dat je hoog scoort in deze zoekmachine op de voor jouw belangrijke zoekwoorden.

Er zijn gigantisch veel factoren die mede bepalen hoe hoog jouw pagina wordt weergegeven in Google. De exacte details van het algoritme en de weging per factor zijn geheim en veranderen met regelmaat als Google weer nieuwe updates uitbrengt voor het algoritme. Simpel gesteld bestaat de zoekmachine optimalisatie voor jouw website uit drie factoren;

Technische SEO

Technische zoekmachine optimalisatie gaat over het technisch verbeteren van de website waardoor het gebruiksgemak van de bezoeker verbetert, de laadtijden verkort of zorgt voor een veilige gebruikerservaring voor de lezer. Bij technische SEO moet je denken aan;

  • Structuur van je website
  • Gebruik van juiste headers
  • Instellen van meta descriptions
  • Beveiligde hosting
  • Geen 404’s, 301’s etc.
  • Gebruiksvriendelijke URL’s
  • Snelle laadtijden
  • Juiste taalinstellingen


Dit zijn factoren die het algoritme van Google belangrijk vindt en zijn dus mede bepalend voor jouw positie in Google.

Content

Je kunt je website technisch gezien nog zo goed hebben geoptimaliseerd voor Google, als er geen relevante content op je website te vinden is, zul je nooit hoog in Google komen. Mensen zijn in Google op zoek naar een product, een antwoord op hun vraag, een oplossing voor hun probleem, een telefoonnummer, waar ze ook naar opzoek zijn, ze zoeken content. Des te meer van deze content jij bezit, hoe meer de zoeker Google signalen geeft dat jouw website alles heeft. Deze signalen geeft jouw websitebezoeker onder andere door lang op je pagina te blijven, door te klikken naar andere pagina’s en, de ‘heilige graal’ in de SEO wereld; een link plaatsen naar jouw content.

Het is dus van groot belang te analyseren waar jouw doelgroep naar op zoek is, dit te koppelen aan zoekwoorden, waar je vervolgens leuke, makkelijk leesbare webteksten voor schrijft.

Autoriteit

Tot slot is de autoriteit van je website van groot belang voor jouw positie in Google. Vroeger was dit het aspect waar iedereen het over had, PageRank van Google PageRank maakte met een cijfer inzichtelijk hoeveel “autoriteit” Google je website gaf.

Tegenwoordig hoor je hier weinig meer over, echter is dit niet omdat het geen belangrijk aspect meer is van SEO, maar omdat het niet langer inzichtelijk is voor het brede publiek.

De autoriteit van je website wordt voornamelijk bepaald door de hoeveelheid en kwaliteit van inkomende links naar jouw website.

IMG 20210106 140057

WordPress zoekmachine optimalisatie

Met regelmaat hoor je dat WordPress niet geschikt zou zijn voor SEO en dat je, om hoog in de zoekmachines te komen, een custom build website nodig zou hebben. Niets is minder waar! Ook met WordPress kun je hoger in Google komen.

WordPress is een uitermate geschikt CMS-systeem om hoog in Google te komen, dus heb je een WordPress website of twijfel je of WordPress een geschikt systeem is voor jou, wat SEO betreft (en buiten SEO om ook) is WordPress voor de meeste mensen een goede keus.

Op zoek naar iemand die jouw website kan bouwen? Laat dan je website door SurfSupp bouwen zodat hij gelijk SEO geschikt is!

"De effecten van SEO laten vaak even op zich wachten, maar raak niet te snel ontmoedigd want er is geen andere marketingactiviteit die op lange termijn zoveel bezoekers oplevert als zoekmachine optimalisatie."

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

Je kunt natuurlijk zelf aan de slag met het optimaliseren van je (WordPress) website, maar als je passie hier niet ligt kun je het zeker ook uitbesteden. Bij SurfSupp zijn we gespecialiseerd in SEO en bieden wij verschillende pakketten waardoor er altijd een aanbod is wat bij jou past!

Neem gelijk contact met ons op om de mogelijkheden op het gebied van SEO te bespreken of lees hier meer over de mogelijkheden en kosten.

pexels kaboompics com 6229 min

"Ondanks dat je met regelmaat hoort dat WordPress-websites niet geschikt zouden zijn voor SEO, kun je juist ook met dit CMS-systeem en de juiste strategie hoog in Google komen!"

Wat is het verschil tussen SEO en SEA

SEO en SEA lijken qua afkorting veel op elkaar, maar daar houden de gelijkenissen gelijk op! Nou ja, bijna gelijk, zowel SEO als SEA hebben het doel om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Bij SEO probeer je je website zo optimaal mogelijk te maken. Dit doe je op verschillende manieren; het verhelpen van technische fouten, het schrijven van relevante content op je zoekwoorden of door links naar je website te verkrijgen. Op deze manier kom je hoger in Google en dus zal het leiden tot meer “organisch” verkeer.
Met SEA, Search Engine Advertising, optimaliseer je je website niet, maar koop je als het ware je plekje bovenaan in de zoekmachine. Je hebt het vast al eerder gezien, als je iets zoekt in Google zijn de eerste paar hits vaak resultaten met het woord advertentie’ ervoor. Dit zijn dus betaalde plekken die vaak een groot deel van de klikken krijgen.

Het fijne van SEA is dat je gelijk de effecten ervan ziet. Op het moment dat je een campagne hebt opgezet, mits je het goed hebt gedaan, sta je vervolgens gelijk bovenaan. Echter betaal je hier dus wel voor, vaak per klik.
Zoals gezegd duurt het bij SEO vaak een tijd voordat je resultaat ziet, dit kan vrij snel gaan, maar kan ook lang duren en veel moeite kosten, afhankelijk van de concurrentie. Eenmaal een hoge positie verkregen zul je veel organische klikken naar je website krijgen, en deze zijn helemaal gratis!

Omdat SEA geld kost, maar wel gelijk resultaat biedt, en SEO veel tijd kost maar op de lange termijn veel oplevert, adviseren wij vaak om een combinatie van beide in te zetten. Meer weten over SEA? Lees hier alles over SEA en wat het kost!

Benieuwd hoe jouw zoekmachine optimalisatie ervoor staat? Doe gratis en geheel vrijblijvend de Online Marketing Check van SurfSupp en ontdek gelijk waar de verbeterpunten liggen!

Besteed je SEO uit aan SurfSupp en wij zorgen dat je gevonden wordt!

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.