SEO voor Lightspeed websites

SurfSupp Marketing helpt jou met kennis en werkzaamheden op het gebied van SEO

Het aantal websitebezoekers verhogen door middel van Zoekmachineoptimalisatie

SEO is onmisbaar

Wat is Lightspeed?

Lightspeed is een CMS, oftewel een content management systeem. Dit zorgt ervoor dat jij de content die op jouw website wordt weergegeven gemakkelijk kan managen. Een ander bekend voorbeeld van een CMS is WordPress. Lightspeed is speciaal ontworpen voor Ecommerce Websites, de focus ligt dus niet alleen op de website maar ook op het managen van de producten. Zo is er bijvoorbeeld een koppeling met je kassasysteem in de winkel mogelijk. Het belangrijkste doel van je Ecommerce website is natuurlijk online verkopen, om dit te kunnen doen moet je gevonden worden in Google. Het hangt af van het CMS hoe gemakkelijk de website te optimaliseren is om goed te ranken. Hier bespreken wij hoe je in Lightspeed SEO kan optimaliseren.

SEO Uitgelegd

SEO bestaat uit 4 pijlers namelijk; on page, off page, technical en analytics. Om goed SEO te doen zal je voor elke pijler moeite moeten doen. On page is de meest duidelijke, dit gaat om de content op je pagina, denk aan titels, afbeeldingen, tekst en de producten natuurlijk. Off page gaat om een stukje ‘bekendheid’ op het web, hier is het belangrijk dat andere websites naar jou linken, elke link is een soort stem voor Google waardoor ze weten dat jouw website goede content heeft. De derde is het technische gedeelte van SEO, hiervoor is je CMS erg belangrijk, dit is namelijk het technisch hart van jouw website. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld: hreflangs, rich snippets en mogelijkheden voor intern linken. De laatste is Analytics, om je website te kunnen optimaliseren is het analyseren erg belangrijk, wat werkt wel en wat niet, wat zorgt ervoor dat je omhoog gaat in Google, en levert dit ook echt bestellingen op? Allemaal vragen waar met de juiste analysetools antwoord op gegeven kan worden.

Nieuwe posities in Google verkrijgen

Mogelijkheden SEO en Lightspeed

Lightspeed geeft genoeg mogelijkheden voor on-page en technische SEO en de analyse hiervan. Maar omdat het een ecommerce platform is draait het vooral om de producten, merk pagina’s en categorieën. Deze kunnen op hun eigen manier geoptimaliseerd worden. Voor alle pagina’s geldt dat de meta titel en meta description en een tekst ingevuld kunnen worden in Lightspeed, net als natuurlijk de url structuur te bepalen is.

SEO voor Productpagina’s
Hier kunnen natuurlijk de afbeeldingen, de productomschrijving (kort en lang) en de prijs en voorraad ingevuld worden. Verder is het standaard geoptimaliseerd door rich snippets, en kan je voor de gebruiksvriendelijkheid gerelateerde producten weergeven.

Merkenpagina’s
Dit zijn de algemene verzamelpagina’s voor alle producten van een merk. Dit wordt gebruikt om voor een breed scala aan zoekwoorden te ranken, die vaak niet specifiek over een product gaan. Onder de producten is een mogelijkheid om tekst in te vullen.

Categoriepagina’s
Een verzameling producten die binnen dezelfde categorie vallen, hier is een introtekst boven de producten en een langere tekst eronder mogelijk.

Landingspagina’s
Er kunnen landingspagina’s met tekst en afbeeldingen gemaakt worden. Dit is echter niet waar Lightspeed in uitblinkt. De opmaak is zonder betaalde plugin lastig, want wanneer je iets meer wilt dan een lap tekst met een afbeelding ertussen zal je het moeten coderen.

Technische SEO mogelijkheden
Ook deze zijn vrij beperkt, dit is zowel goed als slecht. Doordat het een compleet systeem is kan je weinig plugins installeren en zelf tunen. Hierdoor zit je met de prestaties van het systeem. Het geluk hierbij is dat Lightspeed dit zelf ook weet en het dus goed optimaliseert. De website snelheid die van belang is voor het ranken van je website, is over het algemeen dan ook prima, mede doordat Lightspeed standaard gebruik maakt van een CDN (externe host voor afbeeldingen).

gevonden worden in google

Lightspeed voordelen en nadelen voor SEO

Er zijn een aantal voor en nadelen van Lightspeed. Wat betreft SEO voor Ecommerce is het een prima platform. Je kan gemakkelijk producten en categorieën toevoegen. Het nadeel is dat er weinig focus is op landingspagina’s, mocht je aanbod daarvan afhankelijk zijn is een ander CMS misschien beter.

Voordelen

Nadelen

1. Bepaal de structuur

De eerste stap voordat je alles opzet en inlaadt, is het bepalen van de structuur. Heb je merken waaronder een subcategorie moet vallen? Kies er dan voor dit direct als categorie en subcategorie aan te maken. Heb je categorieën waarin meerdere merken komen te staan, is dit de hoofdstructuur. Het gaat hier vooral om toewijzen van producten. Let erop dat het menu vanzelf vult met de categorieën, en wanneer je ervoor kiest komen ook de 10 merken met de meeste producten in het menu te staan (dit is niet gemakkelijk handmatig aan te passen).

2. Vul je webshop met content

Als tweede is het belangrijk gebruik te maken van de mogelijkheden die het platform je standaard geven. Vul merkpagina’s, categoriepagina’s en productpagina’s aan met informatie die past bij de desbetreffende pagina. Zorg ervoor dat de titels en urls kloppen en vul de Metadata in, zo heb je controle over wat de bezoekers zien wanneer jij vertoond wordt in Google.

3. Let op de grootte van afbeeldingen

Dit geldt voor elke website maar toch is het belangrijk te benoemen, let op dat je afbeeldingen niet te groot zijn. Zeker voor Ecommerce websites kan dat een groot probleem worden. Gebruik daarom geen afbeeldingen groter dan 200kb. Al lost het CDN dit deels op, zal je het als je de website bezoekt alsnog moeten downloaden.

4. Vermijd dubbele pagina's

Tags kunnen heel handig zijn voor het sorteren en groeperen van producten, maar let erop dat elke tag een nieuwe pagina creëert met de groep producten. Het is dus goed om de tags te gebruiken, maar niet voor groepen die ook merken, of bijvoorbeeld categorieën zijn. In dat geval zou je dubbele pagina’s krijgen waardoor Google niet weet welke hij moet ranken.

5. Kleine ontwerp wijzigingen kunnen in de CSS

Mocht je toch je thema aan willen passen, kan je extra css toevoegen. Hierdoor kan je extra padding meegeven, kleuren veranderen, of meer witruimte toevoegen. Deze kleine stukjes code veranderen eigenlijk alleen het uiterlijk van de website, je kan er dus niet direct nieuwe functies mee maken.

Jouw digitale golf, onze online surf!

5 tips voor lightspeed SEO

SEO zorgt voor groei

Meer bezoekers voor je Lightspeed webshop

Door SEO structureel toe te passen op je lightspeed webshop kan je groeien in de organische resultaten. Dit kan je zelf natuurlijk doen, maar wij kunnen met onze SEO voor Lightspeed websites ook jou helpen. Wij blijven de website constant verbeteren op SEO gebied waardoor je hoger gaat ranken in de organische resultaten en meer bezoekers trekt naar je website. Wil je weten hoe we dat doen? Neem dan contact met ons op!

Zo helpen wij jouw onderneming groeien

Onze diensten

Website Improvement

Websites zijn belangrijk voor de beeldvorming van de klant, deze indruk moet natuurlijk positief zijn én goed bij je passen. De website bevat uiteraard de juiste informatie en biedt een gemakkelijke gebruikservaring. Wij kunnen jou hiermee helpen.

SEO

Door het schrijven van teksten, doen van zoekwoordonderzoek, linkbuilden en het optimaliseren van de website zorgen wij er samen voor dat jouw bedrijf hoger in de organische resultaten van Google komt.

SEA

Advertenties maken, zoekwoorden uitzoeken en campagnes opzetten, zodat jij meteen bovenaan staat en direct resultaat behaalt in Google.

Strategie

De basis van jouw bedrijf is de marketingstrategie. Wie wil je bereiken? Hoe wil je geld verdienen? Wat doet de concurrentie? En waarom ben jij uniek? Wij helpen jou bij het ontwikkelen en uitvoeren van een strategisch marketing plan.

E-mail Marketing

Het opstellen van E-mails, het managen van contacten en het maken van funnels. Dit doen wij om optimaal gebruik te maken van één van de best presterende kanalen: E-mail Marketing.

Social Media

Door aanwezig te zijn op social media is het voor jou en je klanten gemakkelijk om in contact te blijven, en weet de klant precies wat je doet. Maar social media is ook een goede manier om nieuwe klanten te vinden, bijvoorbeeld door te adverteren.

Wij zijn SurfSupp

Drie ondernemers, marketeers en vrienden bundelen hun krachten om andere ondernemers en bedrijven zowel offline als online te helpen.
Wij houden van transparantie, eerlijkheid en vertrouwen. Dat zijn tevens ook de kernwaarden van SurfSupp, deze vormen de basis voor alle overeenkomsten. Wij werken graag nauw samen met onze opdrachtgevers om zo samen tot de perfecte digitale golf te komen.

Digitale ontdekkers

Bij SurfSupp vinden wij het belangrijk dat we niet alleen problemen oplossen maar de klant ook zelf leert hoe dit in de toekomst te doen. Voorkomen is immers beter dan genezen!
SurfSupp Leden 1024x682 1

Ontmoet het team

de blije gezichten

Wessel Bruinsma

Diedrik Bruinsma

Koen Wisselink

Wat leuk dat je op onze website surft! Kijk en lees gerust rond. Liever direct contact? Stuur ons dan vooral een Appje en we nemen binnen no-time contact met je op!

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.