Zoekwoordonderzoek

Inhoudsopgave

Nu je weet welke vier vormen er bestaan, wil je natuurlijk ook weten hoe je aan de goede zoekwoorden komt om op te adverteren. Je kunt natuurlijk beginnen met zelf een lijst te maken waarvan jij denkt dat klanten jou daar op vinden. Stel je hebt een dakdekkersbedrijf in Rotterdam, dan zullen dakdekkersbedrijf Rotterdam, dakdekker Rotterdam, dakreparatie Rotterdam en dak laten leggen Zuid-Holland ongetwijfeld onder de mogelijke zoekopdrachten vallen die klanten gebruiken om jouw bedrijf te vinden. Echter kunnen er nog veel meer opties zijn waar je zelf niet opgekomen was. Daar komt nog bij dat je eigenlijk ook geen idee hebt of er überhaupt naar gezocht wordt. Stel je gaat adverteren op dakdekkersbedrijf Rotterdam, maar het blijkt een zoekvolume van 0 te hebben, dan sta je goedkoop bovenaan, maar zonder bezoekers zal dat je weinig opleveren.

Hoe vind ik de juiste zoekwoorden?

Bij het bedenken van zoekwoorden zijn dus drie dingen belangrijk om rekening mee te houden:

  • Relevantie met jouw aanbod
  • Een groot genoeg zoekvolume
  • Prijs per click (CPC)

Wanneer een zoekvolume groot genoeg is? Dat is erg afhankelijk van de branche waarin jij je bevindt. Stel je verkoopt motoren voor de internationale scheepvaart, dan kan een zoekvolume van 10 al volstaan, omdat het bij 1 klant al om grote bedragen kan gaan en de markt relatief klein is. Als je een schoenenwinkel hebt, waar producten relatief een veel hogere omloopsnelheid hebben, ben je met een zoekvolume van 10 natuurlijk nergens.

Google heeft een handige Zoekwoordplanner die jou helpt om een lijst te maken van de juiste zoekwoorden die passen bij jouw bedrijf. Ga naar uw Google Ads account en vervolgens bovenin het menu naar tools → planning → zoekwoordplanner. Vervolgens ga je naar nieuwe zoekwoorden ontdekken en begin je met het invullen van de zoekwoorden die je zelf al bedacht had.

Voorbeeld

In dit geval vullen we weer de zoekwoorden voor het dakdekkersbedrijf in. Dit zal er als volgt uit zien:
Zoekwoordplanner

Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.