Exacte zoekwoorden

Inhoudsopgave

Deze vorm van zoekwoorden gebruik is eigenlijk het tegenovergestelde van breed zoeken. Waar bij breed zoeken Google zelf alle relevante en vergelijkbare zoekwoorden bedenkt passend bij wat jij ingeeft, wordt bij exact zoeken jouw advertentie alleen vertoont als iemand precies dezelfde zoekwoorden gebruikt of sterk gelijkende varianten.
Exact zoeken geeft je de meeste controle over de weergaven en dus de kosten van alle zoekwoorden opties, maar kost ook het meeste tijd. Wanneer goed toegepast, kan deze variant leiden tot een hogere klikfrequentie (CTR) dan breed zoeken.

Doordat je advertentie precies past bij wat diegene zoekt zo wordt hij ook bijna altijd relevant is voor degene die zoekt. Gelukkig helpt ook Google je bij deze variant een handje, sterk gelijkende varianten van jouw zoekwoorden zijn namelijk:

  • Spelfouten
  • Enkel- of meervoudsvormen
  • Verbuigingen van de stam
  • Afkortingen
  • Leestekens
  • Woorden in een andere volgorde, maar met dezelfde betekenis
  • Toevoeging of verwijdering van functiewoorden (zoals lidwoorden, voegwoorden en voorzetsels.

Je hoeft dus niet alle mogelijke spelfouten op te geven, dat scheelt weer(in het verleden was dit wel het geval).

Hoe maak ik gebruik van exacte zoekwoorden?

Gebruik maken van exacte zoekwoorden in je campagne kan door de zoekwoorden tussen vierkante haakjes […] te zetten. Wil je bijvoorbeeld exact zoeken gebruiken voor: full hd monitoren, dan zal dit er als volgt uit zien:


Exact zoeken

[full hd monitoren]

Bij de volgende zoekopdrachten kan hij worden weergegeven

full hd monitoren
monitoren full hd
full hd monitor
hd monitor
hd monitoren

Bij de volgende zoekopdrachten zal hij niet worden weergegeven

4k monitoren
full hd monitoren kopen
24” full hd monitoren

Wat is het voordeel van exact zoeken?

Met deze vorm zal je advertentie dus minder vertoningen en klikken krijgen, maar waarschijnlijk een hogere CTR omdat jouw advertenties dus alleen vertoond worden aan mensen die bijna exact zoeken waar jij op adverteert.

Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.