Dit is het standaard zoektype die gebruikt wordt voor zoekwoorden. Bij breed zoeken wordt jouw advertentie weergegeven bij jouw opgegeven zoekopdracht, maar ook bij alle zoekwoorden die eraan gerelateerd zijn.
Deze manier van van je campagne opzetten werkt het gemakkelijkst, omdat het weinig zoekwoordonderzoek behoeft. Google vult jouw zoekwoorden namelijk automatisch aan met alle varianten die relevant zijn. Doordat je advertentie niet alleen mogelijk vertoond wordt bij de door jouw opgegeven zoekwoorden, maar ook bij alle relevantie varianten, heb je met deze vorm de minste controle, vergeleken met exact zoeken, woordgroepen en modified broad. Om toch meer controle te krijgen, wordt breed zoeken vaak gecombineerd met modifiers voor breed zoeken, hierover meer in hoofdstuk 1.3.
Gebruik maken van brede zoekwoorden in je campagne kan simpelweg door je zoekwoorden in je campagne in te voeren. Je hoeft hier geen extra dingen te doen, zoals haakjes gebruiken of aanhalingstekens. Wil je bijvoorbeeld breed zoeken gebruiken voor: full hd monitoren, dan zal dit er als volgt uit zien:
Breed zoeken
full hd monitoren
Bij de volgende zoekopdrachten kan hij worden weergegeven
full hd monitoren
monitoren full hd
full hd televisie
beeldscherm voor computer
4k beeldscherm
Bij de volgende zoekopdrachten zal hij niet worden weergegeven
varianten die helemaal niet lijken op het zoekwoord
Het voordeel van breed zoeken is dat je zelf weinig tijd kwijt bent aan het bouwen van een zoekwoordenlijst. Je gebruikt simpelweg de zoekwoorden waarvan jij denkt dat ze relevant zijn, en Google vult ze aan met alles waarvan zij denken dat het relevant is.
Echter kan dit een vrij kostbare aangelegenheid worden omdat jouw advertentie ook te voorschijn komt bij zoekopdrachten die misschien helemaal niet zo relevant zijn als Google denkt. Over het algemeen ligt de ‘click through rate’ (CTR) en conversieratio van campagnes die gebruik maken van breed zoeken brede lager dan bij de andere drie opties, maar het bespaard wel tijd. Wel kun je gebruik maken van modifiers voor breed zoeken binnen je campagne om meer controle te krijgen over je campagne.
De laatste van de 4 opties die Google je biedt is modifiers voor breed zoeken. Wederom geeft ook deze optie je meer controle dan met standaard breed zoeken, maar is het minder specifiek dan woordgroepen en exact zoeken.
De modifier voor breed zoeken laat jouw advertentie ook zien bij sterk gelijkende varianten, met spelfouten, enkel- en meervoudsvormen, afkortingen en acroniemen en verbuigingen van de stam. Tevens wordt de advertentie ook vertoond als de woordvolgorde van de zoekterm in een andere volgorde staan dan door jouw opgegeven, maar deze de betekenis van de zoekopdracht niet veranderen. Bijvoorbeeld; +new +york +hotels wordt niet vertoond als de zoekopdracht nieuwe hotels in York is, omdat het hier om een geheel andere zoekopdracht gaat, ondanks dat de woorden hetzelfde zijn. Als er niets veranderd aan de betekenis van de zoekopdracht ondanks dat de woorden in een andere volgorde staan, wordt hij mogelijk wel vertoond. Stel jouw modifiers voor breed zoeken zijn +Frankrijk +hotels, dan wordt jouw advertentie ook vertoond bij hotels in Lyon Frankrijk.
Door gebruik te maken van modifiers voor breed zoeken, krijg je meer controle over je advertentie, maar hoef je nog steeds minder tijd te steken in je onderzoek naar goede zoekwoorden.
Door modifiers toe te voegen zorg je ervoor dat de zoekopdracht op zijn minst het woord moet bevatten, voordat jouw advertentie vertoond wordt, dit is bij standaard breed zoeken dus niet het geval. Stel je verkoopt steppen, dan kan het zomaar zo zijn dat je advertentie ook vertoond wordt bij mensen die opzoek zijn naar skateboards. Dit kan een voordeel zijn, omdat het wellicht dezelfde doelgroep kan zijn, of je verkoopt zelf ook daadwerkelijk skateboards, maar als dit helemaal niet het geval is, is het natuurlijk zonde dat je vertoond wordt.
Om modifiers te gebruiken kun je ‘+’-tekens zetten voor de termen, in dit geval wordt je advertentie weergegeven bij jouw exacte zoektermen en sterk gelijkende varianten. Hij wordt echter niet vertoond als de zoekopdracht termen bevat die jij niet hebt opgegeven, zoals bij standaard breed zoeken wel het geval was. De zoektermen die je hebt opgegeven moeten dus allemaal in de zoekterm zitten, zitten er extra worden bij? Dan kan hij nog steeds weergegeven worden, ontbreken er zoektermen? Dan wordt de advertentie niet weergegeven. Dit ziet er in een voorbeeld als volgt uit:
Zoekwoorden met een modifier voor breed zoeken
+heren
+zonnebrillen
Bij de volgende zoekopdrachten kan hij worden weergegeven
Bij de volgende zoekopdrachten zal hij niet worden weergegeven
+kozijnen
+schilderen
+professional
+italië
+vakantie
Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.
Wat leuk dat je op onze website surft! Kijk en lees gerust rond. Liever direct contact? Stuur ons dan vooral een Appje en we nemen binnen no-time contact met je op!
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.