SEA Zoekwoorden

Introductie

Zoekwoorden zijn de woorden die jouw doelgroep gebruiken om te zoeken naar jouw diensten. Dat klinkt simpel, maar de goede zoekwoorden vinden is lastiger dan je denkt. Stel je hebt een kledingwinkel waarvoor je wilt adverteren in Google, dan kan je ervoor zorgen dat je gevonden wordt op de zoekterm “kledingwinkel”. Echter is dit natuurlijk extreem breed en daardoor moeilijk of duur om bovenaan te staan. Het is in dan beter om te zoeken naar specifieke zoekwoorden die precies passen bij jou, zoals bijvoorbeeld “vrouwen kledingwinkel Rotterdam”, of zelfs nog specifieker: “Vintage vrouwen kledingwinkel Rotterdam”. Op deze manier kun je jezelf gemakkelijk vindbaar maken voor jouw doelgroep en hoef je niet de strijd aan te gaan met alle kledingwinkels die er zijn. In dit artikel gaan we verder in op alle soorten zoekwoorden die er zijn, waar je op moet letten en hoe je ze kan gebruiken.

Brede zoekwoorden

Dit is het standaard zoektype die gebruikt wordt voor zoekwoorden. Bij breed zoeken wordt jouw advertentie weergegeven bij jouw opgegeven zoekopdracht, maar ook bij alle zoekwoorden die eraan gerelateerd zijn.

Omdat bij breed zoeken je advertentie wordt weergegeven bij alles wat eraan gerelateerd is, behoeft deze vorm van adverteren minder zoekwoordonderzoek, maar zal over het algemeen duurder zijn en lagere conversies hebben.

Exacte zoekwoorden

Deze vorm van zoekwoorden gebruik is eigenlijk het tegenovergestelde van breed zoeken. Waar bij breed zoeken Google zelf alle relevante en vergelijkbare zoekwoorden bedenkt passend bij wat jij ingeeft, wordt bij exact zoeken jouw advertentie alleen vertoont als iemand precies dezelfde zoekwoorden gebruikt of sterk gelijkende varianten.
Exact zoeken geeft je de meeste controle over de weergaven en dus de kosten van alle zoekwoorden opties, maar kost ook het meeste tijd. Wanneer goed toegepast, kan deze variant leiden tot een hogere klikfrequentie (CTR) dan breed zoeken. Doordat je advertentie precies past bij wat diegene zoekt zo wordt hij ook bijna altijd relevant is voor degene die zoekt.

Met deze vorm zal je advertentie dus minder vertoningen en klikken krijgen, maar waarschijnlijk een hogere CTR omdat jouw advertenties dus alleen vertoond worden aan mensen die bijna exact zoeken waar jij op adverteert. 

Woordgroep

Door zoeken op woordgroep te gebruiken kies je voor de middenweg tussen breed- en exact zoeken. Bij woordgroepen wordt jouw advertentie niet alleen vertoond bij zoekopdrachten die louter de woorden bevatten die jij hebt opgegeven, zoals bij exact zoeken het geval is. Waar je bij exact zoeken gezien hebt dat de woorden 24” of “kopen” ervoor zorgen dat de advertentie niet meer vertoond wordt, gebeurt dit bij woordgroepen wel. Echter is het wel specifieker dan bij breed zoeken aangezien de zoekopdracht wel alle woorden moeten bevatten die jij hebt opgegeven.

Bij zoeken op woordgroepen wordt je advertentie dus niet alleen weergegeven bij exact jouw zoekwoorden, maar ook als er woorden voor of na staan. De toegevoegde woorden mogen echter niet de zoekterm opsplitsen. Om deze variant van zoekwoorden te gebruiken zet je de zoekterm tussen “…”. 

Zoeken op woordgroep is dus flexibeler dan exact zoeken, maar een stuk doelgerichter dan breed zoeken. Deze vorm tracht het beste van beide te combineren

Modified broad

De laatste van de 4 opties die Google je biedt is modifiers voor breed zoeken. Wederom geeft ook deze optie je meer controle dan met standaard breed zoeken, maar is het minder specifiek dan de voorgaande twee opties.
Om modifiers te gebruiken kun je ‘+’-tekens zetten voor de termen, in dit geval wordt je advertentie weergegeven bij jouw exacte zoektermen en sterk gelijkende varianten. Hij wordt echter niet vertoond als de zoekopdracht termen bevat die jij niet hebt opgegeven, zoals bij standaard breed zoeken wel het geval was. Bijvoorbeeld: met de zoekwoorden +blauwe +vloerkleden met modifiers voor breed zoeken kunnen overeenkomen met een zoekopdracht voor ‘blauw vloerkleed te koop’ of ‘blauwe vloerkleden’, maar niet voor ‘rode vloerkleden’ of ‘blauwe vloerbedekking’. De zoektermen die je hebt opgegeven moeten dus allemaal in de zoekterm zitten, zitten er extra worden bij? Dan kan hij nog steeds weergegeven worden, ontbreken er zoektermen? Dan wordt de advertentie niet weergegeven.

 

Hoe zoek ik de juiste zoekwoorden uit?

Nu je weet welke vier vormen er bestaan, wil je natuurlijk ook weten hoe je aan de goede zoekwoorden komt om op te adverteren. Je kunt natuurlijk beginnen met zelf een lijst te maken waarvan jij denkt dat klanten jou daar op vinden. Stel je hebt een dakdekkersbedrijf in Rotterdam, dan zullen dakdekkersbedrijf Rotterdam, dakdekker Rotterdam, dakreparatie Rotterdam en dak laten leggen Zuid-Holland ongetwijfeld onder de mogelijke zoekopdrachten vallen die klanten gebruiken om jouw bedrijf te vinden. Echter kunnen er nog veel meer opties zijn waar je zelf niet opgekomen was. Daar komt nog bij dat je eigenlijk ook geen idee hebt of er überhaupt naar gezocht wordt. Stel je gaat adverteren op dakdekkersbedrijf Rotterdam, maar het blijkt een zoekvolume van 0 te hebben, dan sta je goedkoop bovenaan, maar zonder bezoekers zal dat je weinig opleveren.

Bij het bedenken van zoekwoorden zijn dus drie dingen belangrijk om rekening mee te houden:

Relevantie met jouw aanbod
Een groot genoeg zoekvolume
Prijs per click (CPC)

Wanneer een zoekvolume groot genoeg is? Dat is erg afhankelijk van de branche waarin jij je bevindt. Stel je verkoopt motoren voor de internationale scheepvaart, dan kan een zoekvolume van 10 al volstaan, omdat het bij 1 klant al om grote bedragen kan gaan en de markt relatief klein is. Als je een schoenenwinkel hebt, waar producten relatief een veel hogere omloopsnelheid hebben, ben je met een zoekvolume van 10 natuurlijk nergens.

Google heeft een handige Zoekwoordplanner die jou helpt om een lijst te maken van de juiste zoekwoorden die passen bij jouw bedrijf. Ga naar uw Google Ads account en vervolgens bovenin het menu naar tools → planning → zoekwoordplanner.

Zoektermen

Het komt wellicht verwarrend over, de verschillende benamingen, maar het is makkelijker dan je denkt. Zoekwoorden zijn wat jij als aanbieder invoert in bijvoorbeeld je ads-campagne. Zoektermen zijn wat de consument gebruikt om te zoeken. Bijvoorbeeld: jij verkoopt hardloopschoenen. Dan kunnen jouw zoekwoorden ‘hardloopschoenen’, ‘hardloopschoenen heren’, ‘hardloopschoenen vrouwen’ en ‘hardloopschoenen met schokabsorptie’ zijn. Een consument die zoekt naar hardloopschoenen gebruikt hiervoor dan bijvoorbeeld de zoekterm ‘hardloopschoenen kopen heren’. Zo wordt je advertentiegroep met een breed zoekwoord vertoond bij meerdere zoektermen.

Longtail

In de vier verschillende zoekopties zoals hierboven beschreven, zijn er ook nog verschillende vormen van zoekwoorden. Deze kunnen opgedeeld worden in ‘short tail’ en ‘long tail zoekwoorden’. Short tail zoekwoorden zijn in principe zoektermen die bestaan uit 1 of 2 zoekwoorden. Vaak zijn dit vrij algemene zoekwoorden met veel zoekvolume en hoge concurrentie. Adverteren op deze zoektermen is vaak duur en de conversie laag omdat de zoekintentie niet perse hoeft aan te sluiten bij het door jou getoonde resultaat.

Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die bestaan uit meerdere zoekwoorden. Vaak 3 zoekwoorden tot een hele zin. Doordat de zoektermen daardoor een stuk specifieker worden is het zoekvolume voor deze long tail zoekwoorden vaak een stuk lager, maar converteren ze een stuk beter, want degene die bij jou terecht komen met die zoekterm, zoeken waarschijnlijk ook precies naar wat jij aanbiedt.

Zoekvolume

Het zoekvolume is het aantal keer dat er per maand gezocht wordt op een bepaald zoekwoord. Dit zoekvolume is een gemiddeld dat vaak berekend is over 12 maanden, hierdoor worden bijvoorbeeld hypes en seizoensgebonden schommelingen eruit gehaald.

Het zoekvolume is een van de factoren die bepalend zijn voor hoe interessant een zoekwoord is. Zoals bij het hoofdstuk “zoekwoordplanner” al beschreven, is meer niet altijd beter. Short tail zoektermen hebben in de regel vaak een veel hoger zoekvolume, maar kunnen desondanks een stuk minder geschikt zijn dan een longtail zoekterm met een veel lager zoekvolume. Dit heeft ermee te maken dat veel short tail zoektermen niet aansluiten bij datgene wat jij aanbiedt.

Er zijn vier soorten zoekwoorden, brede- en exacte zoekwoorden, modified broad en woordgroepen. Van deze vier kun je in je advernentiegroep ook nog een combinatie gebruiken
Dat is afhankelijk van jouw campagne. Als je zelf uitgebreid zoekwoordenonderzoek hebt gedaan, kunnen ‘exacte zoekwoorden’ interessant zijn, maar als je juist wil ontdekken welke zoektermen je doelgroep gebruikt, is breed zoeken wellicht beter.

Zoekwoordenonderzoek kun je op verschillende manieren doen. Een makkelijke en gratis manier is de zoekwoordenplanner van Google. Hier kun je zoekwoorden invoeren om vervolgens te zien of en hoeveel zoekvolume er is en wat de gemiddelde CPC zal zijn. Daarnaast geeft hij suggesties, op deze manier kun je een lijst van geschikte zoekwoorden samenstellen.

Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit meerdere woorden, vaak drie of meer. Deze zoekwoorden zijn een stuk specifieker waadoor de kans groot is dat als je advertentie vertoond wordt, hij relevant is.
Short tail zoekwoorden zijn de zoekwoorden die bestaan uit 1 of 2 zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn vaak erg algemeen en hebben een hoog zoekvolume. Echter is de relevantie van je advertentie vaak lager door de algemene aard van de zoekwoorden.

Woordgroepen zijn één van de vier opties van zoekwoorden. Woordgroepen zijn eigenlijk de middenweg tussen breed- en exact zoeken.

Zoektermen zijn de woorden die gebruiker intypt om te zoeken in bijvoorbeeld Google.
Zoekwoorden zijn de woorden die jij invoert in je advertentiegroep. Zoektermen zijn de woorden die de gebruiker gebruikt in zoekmachines zoals Google om te vinden wat zij zoeken.
Bij exact zoeken wordt je advertentie alleen weergegeven als de zoekterm van de gebruiker precies overeenkomt met jouw zoekwoord. BIj breed zoeken wordt de advertentie ook vertoond bij alle zoektermen waarvan Google denkt dat ze aan jouw zoekwoord gerelateerd zijn. Bij breed zoeken ligt over het algemeen het aantal vertoningen dus veel hoger, maar bij exact zoeken zal de conversie vaak hoger liggen.

Het zoekvolume is hoeveel er per maand, gemiddeld, op een zoekwoord wordt gezocht. Dit gemiddelde wordt berekend over 12 maanden, hierdoor worden hypes en trends eruit gefilterd.

De zoekwoordenplanner is een tool van Google waarmee je zoekwoordenonderzoek kunt doen. Hier kun je zoekwoorden invoeren om te zien hoeveel zoekvolume er naar een bepaald zoekwoord is. Daarnaast geeft de zoekwoordenplanner je suggesties die passen bij de door jouw ingevoerde zoekwoorden

Dit is erg afhankelijk van het doel van je campagne. In de regel moet je zoekwoorden gebruiken die jouw product of dienst specifiek genoeg omschrijven, maar waar nog wel voldoende zoekvolume naar is.
De zoekwoorden vormen de basis van je campagne. Als je dus geen goede zoekwoorden hebt, zal je advertentie of niet vertoond worden, of zal de conversie te laag liggen. Door goed zoekwoordenonderzoek te doen vind je de juiste zoekwoorden.
Zoekwoorden kun je op meerdere manieren vinden. Je kunt beginnen bij zelf een lijst opstellen van zoekwoorden waarvan jij denkt dat deze gebruikt worden door je doelgroep. Vervolgens kun je op tools zoals de zoekwoordenplanner verder zoeken naar geschikte zoekwoorden.
Op zoekwoorden die enerzijds voldoende zoekvolume hebben, maar anderzijds ook specifiek genoeg omschrijven wat jij aanbiedt.

Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.