Dit is het standaard zoektype die gebruikt wordt voor zoekwoorden. Bij breed zoeken wordt jouw advertentie weergegeven bij jouw opgegeven zoekopdracht, maar ook bij alle zoekwoorden die eraan gerelateerd zijn.
Omdat bij breed zoeken je advertentie wordt weergegeven bij alles wat eraan gerelateerd is, behoeft deze vorm van adverteren minder zoekwoordonderzoek, maar zal over het algemeen duurder zijn en lagere conversies hebben.
Deze vorm van zoekwoorden gebruik is eigenlijk het tegenovergestelde van breed zoeken. Waar bij breed zoeken Google zelf alle relevante en vergelijkbare zoekwoorden bedenkt passend bij wat jij ingeeft, wordt bij exact zoeken jouw advertentie alleen vertoont als iemand precies dezelfde zoekwoorden gebruikt of sterk gelijkende varianten.
Exact zoeken geeft je de meeste controle over de weergaven en dus de kosten van alle zoekwoorden opties, maar kost ook het meeste tijd. Wanneer goed toegepast, kan deze variant leiden tot een hogere klikfrequentie (CTR) dan breed zoeken. Doordat je advertentie precies past bij wat diegene zoekt zo wordt hij ook bijna altijd relevant is voor degene die zoekt.
Door zoeken op woordgroep te gebruiken kies je voor de middenweg tussen breed- en exact zoeken. Bij woordgroepen wordt jouw advertentie niet alleen vertoond bij zoekopdrachten die louter de woorden bevatten die jij hebt opgegeven, zoals bij exact zoeken het geval is. Waar je bij exact zoeken gezien hebt dat de woorden 24” of “kopen” ervoor zorgen dat de advertentie niet meer vertoond wordt, gebeurt dit bij woordgroepen wel. Echter is het wel specifieker dan bij breed zoeken aangezien de zoekopdracht wel alle woorden moeten bevatten die jij hebt opgegeven.
De laatste van de 4 opties die Google je biedt is modifiers voor breed zoeken, of te wel modified broad. Wederom geeft ook deze optie je meer controle dan met standaard breed zoeken, maar is het minder specifiek dan exact zoeken en woordgroepen.
Nu je weet welke vier vormen er bestaan, wil je natuurlijk ook weten hoe je aan de goede zoekwoorden komt om op te adverteren. Je kunt natuurlijk beginnen met zelf een lijst te maken waarvan jij denkt dat klanten jou daar op vinden. Stel je hebt een dakdekkersbedrijf in Rotterdam, dan zullen dakdekkersbedrijf Rotterdam, dakdekker Rotterdam, dakreparatie Rotterdam en dak laten leggen Zuid-Holland ongetwijfeld onder de mogelijke zoekopdrachten vallen die klanten gebruiken om jouw bedrijf te vinden. Echter kunnen er nog veel meer opties zijn waar je zelf niet opgekomen was. Daar komt nog bij dat je eigenlijk ook geen idee hebt of er überhaupt naar gezocht wordt. Stel je gaat adverteren op dakdekkersbedrijf Rotterdam, maar het blijkt een zoekvolume van 0 te hebben, dan sta je goedkoop bovenaan, maar zonder bezoekers zal dat je weinig opleveren.
“In je Google Ads campagne kun je gebruik maken van 4 verschillende vormen van zoekwoorden, elk met eigen voor en nadelen. Welke het beste bij jouw campagne past, is geheel afhankelijk van je doelen, bugdet en tijd.”
In de vier verschillende zoekopties zoals hierboven beschreven, zijn er ook nog verschillende vormen van zoekwoorden. Deze kunnen opgedeeld worden in ‘short tail’ en ‘long tail zoekwoorden’. Short tail zoekwoorden zijn in principe zoektermen die bestaan uit 1 of 2 zoekwoorden. Vaak zijn dit vrij algemene zoekwoorden met veel zoekvolume en hoge concurrentie. Adverteren op deze zoektermen is vaak duur en de conversie laag omdat de zoekintentie niet perse hoeft aan te sluiten bij het door jou getoonde resultaat.
Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die bestaan uit meerdere zoekwoorden. Vaak 3 zoekwoorden tot een hele zin. Doordat de zoektermen daardoor een stuk specifieker worden is het zoekvolume voor deze long tail zoekwoorden vaak een stuk lager, maar converteren ze een stuk beter, want degene die bij jou terecht komen met die zoekterm, zoeken waarschijnlijk ook precies naar wat jij aanbiedt.
Het zoekvolume is het aantal keer dat er per maand gezocht wordt op een bepaald zoekwoord. Dit zoekvolume is een gemiddeld dat vaak berekend is over 12 maanden, hierdoor worden bijvoorbeeld hypes en seizoensgebonden schommelingen eruit gehaald.
Het zoekvolume is een van de factoren die bepalend zijn voor hoe interessant een zoekwoord is. Zoals bij het hoofdstuk “zoekwoordplanner” al beschreven, is meer niet altijd beter. Short tail zoektermen hebben in de regel vaak een veel hoger zoekvolume, maar kunnen desondanks een stuk minder geschikt zijn dan een longtail zoekterm met een veel lager zoekvolume. Dit heeft ermee te maken dat veel short tail zoektermen niet aansluiten bij datgene wat jij aanbiedt.
Zoekwoordenonderzoek kun je op verschillende manieren doen. Een makkelijke en gratis manier is de zoekwoordenplanner van Google. Hier kun je zoekwoorden invoeren om vervolgens te zien of en hoeveel zoekvolume er is en wat de gemiddelde CPC zal zijn. Daarnaast geeft hij suggesties, op deze manier kun je een lijst van geschikte zoekwoorden samenstellen.
Woordgroepen zijn één van de vier opties van zoekwoorden. Woordgroepen zijn eigenlijk de middenweg tussen breed- en exact zoeken.
Het zoekvolume is hoeveel er per maand, gemiddeld, op een zoekwoord wordt gezocht. Dit gemiddelde wordt berekend over 12 maanden, hierdoor worden hypes en trends eruit gefilterd.
De zoekwoordenplanner is een tool van Google waarmee je zoekwoordenonderzoek kunt doen. Hier kun je zoekwoorden invoeren om te zien hoeveel zoekvolume er naar een bepaald zoekwoord is. Daarnaast geeft de zoekwoordenplanner je suggesties die passen bij de door jouw ingevoerde zoekwoorden
Wat leuk dat je op onze website surft! Kijk en lees gerust rond. Liever direct contact? Stuur ons dan vooral een Appje en we nemen binnen no-time contact met je op!
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.