Dit is meestal het eerste doel binnen een adwordscampagne, een klik staat voor een klik op de advertentie wat zorgt voor een bezoeker op de website. Nadat je bezoeker geklikt heeft en op jouw website terecht is gekomen kan de volgende stap genomen worden, je kan hem gaan informeren of overtuigen of hij kan bijvoorbeeld een aankoop doen. Een klik is een van de basis meetwaarden van de campagne, andere waarden worden hier namelijk op gebaseerd zoals het CTR en de kosten per klik. Daarnaast wordt er vaak betaald per klik.
Interacties zijn vaak (in het geval van zoekcampagnes) klikken, maar tijdens een video of display campagne wordt een interactie geteld door een betrokkenheidsactie; weergaven, dit is anders dan een vertoning want bij een weergave gaat het erom dat de klant de video echt bekijkt, een vertoning is dat hij weergegeven wordt (en dus overgeslagen kan worden).
Dit is hoe vaak jouw advertentie is weergegeven dit geldt voor alle campagnes. Dit stijgt voor de zoekcampagnes minder snel, er zijn voor video en display veel meer mogelijkheden om vertoond te worden. Aan de hand van het aantal vertoningen en het aantal klikken wordt de CTR (Click Through Rate, oftewel een percentage van wat doorklikt) berekend. Evenals het weergavepercentage (hoeveel mensen kijken t.o.v. de vertoningen.
Een voordehandliggende meetwaarde zijn de kosten. Dit kan je bekijken per zoekwoord, advertentie, advertentiegroep, campagne, campagnetypen of het totaal. Zo kan je precies zien wat waaraan uitgegeven wordt. De verschillende biedstrategieën bepalen voor wat je betaalt (klikken, vertoningen etc.). De kosten worden veel gebruikt om de prestaties te beoordelen. Vaak in combinatie met een andere meetwaarde. Deze worden hieronder uitgelegd.
De meest gebruikte meetwaarde die gerelateerd is aan kosten, is de CPC oftewel de kosten per klik. Deze kunnen weer op de verschillende niveaus bekeken worden (gemiddeld per campagne, advertentiegroep, advertentie of zoekwoord). Wanneer je kijkt naar de kosten per klik voor de verschillende zoekwoorden kan je bekijken of het zoekwoord relatief goedkoop of juist duur is. Doordat de kosten per klik vaak de manier zijn om te betalen voor de advertenties is dit een belangrijke om altijd in de gaten te houden. Hier kan je je biedingen wijzigen, zodat de gemiddelde CPC hoger of lager wordt (hoger betekent vaker vertoond). De gemiddelde kosten per klik worden berekend tijdens de ‘veiling’. Daar lees je in biedstrategieën meer over.
Een van de belangrijkste om naar te kijken, want je zet je campagne op zodat bezoekers converteren naar een klant. Er zijn verschillende soorten conversies (hard en soft) deze hebben dan ook een verschillende ‘waarde’. Een harde conversie (of meetpunt in de funnel naar een conversie) kan bijvoorbeeld het aanvragen van een gesprek zijn, of het toevoegen van een product aan de winkelwagen. Ook het klikken op een telefoonnummer of email adres wordt vaak gezien als een harde conversie, de bezoeker zoekt immers direct contact met jou waardoor jij de kans hebt deze verder te helpen in hun customer journey. Soft conversies zijn vaak het bezoeken van bepaalde pagina’s, het bekijken van een filmpje of een bepaalde tijd doorbrengen op de website. De soft conversies komen voort uit het nalopen van hoe conversies plaatsvinden en deze zo vroeg mogelijk proberen te herkennen. De soft conversies zijn dan ook meestal geen manier om campagnes te optimaliseren (het is niet het doel van de eerste campagne), maar er kan wel een aparte campagne opgezet worden op dit stadium van de customer journey.
De kosten per conversie geven aan hoeveel het kost om een klant te laten converteren, dit is een gemiddelde van het totale aantal kosten (per niveau waarop je het bekijkt) gedeeld door het aantal conversies van dat niveau. Daarbij worden de verschillende conversies op een hoop gegooid. Belangrijk is dus om de waarde van de verschillende conversies zelf te bekijken, genereert een campagne bijvoorbeeld veel klikken op een telefoonnummer, maar is dat niet de beste conversie? Dan kloppen de kosten per conversie niet goed en kan je de campagne alsnog optimaliseren.
Het conversiepercentage geeft aan welk deel van de bezoekers uiteindelijk een conversie uitvoert. Hoe hoger hoe beter natuurlijk. Dit is dus een verhouding tussen het aantal klikken en het aantal conversies. Hiermee kan je bijvoorbeeld zien dat gebruikers van sommige campagnes of zoekwoorden eerder geneigd zijn te converteren. Als dit via bepaalde zoekwoorden is, kan je de landingspagina hier bijvoorbeeld meer op richten. Of je kan de biedingen voor deze zoekwoorden verhogen. Dit geeft je inzicht in hoe de campagne presteert en of de landingspagina aangepast kan worden.