De naam zegt het al, een pagina waarop je landt, maar hoe bedoelen ze landen nou eigenlijk? Het gaat erom dat dit de eerste pagina van de website is die jij of je klanten zien. Vaak wordt een landingspagina gemaakt voor een campagne zoals een: email campagne, SEA campagne, Social Advertising of zelfs SEO campagne. Het nut hiervan is dat je precies bepaalt wat de gebruiker ziet nadat ze geklikt hebben op de campagne. In dit artikel gaat het over een landingspagina na een Adwords campagne, die geeft enkele bijzondere factoren.
Een landingspagina voor een Adwords campagne heeft een aantal speciale componenten. Adwords bepaalt de kwaliteitsscore van de zoekwoorden, hierbij wordt onder andere gekeken naar de landingspagina en hoe deze aansluit bij wat iemand zoekt. Hierdoor is het belangrijk per onderwerp aparte advertentiegroepen te maken, met zoekwoorden rond dit onderwerp, en per advertentiegroep een verschillende landingspagina aan te houden. Het beste is dus dat het zoekwoord terugkomt op de landingspagina, misschien niet in exacte vorm maar in ieder geval een vergelijkbare vorm (of synoniem).
Daarnaast is de ervaring op de bestemmingspagina erg belangrijk, is de pagina snel geladen? Wordt alles goed weergegeven? En is het goed te lezen?
Het doel van een landingspagina
Het doel van een landingspagina komt vaak overeen met het doel van de campagne waar het bij hoort. Wil je gebruikers informeren over de te gekke eigenschappen van jouw product? Dan is het doel informeren. Of wil je klanten erop wijzen dat ze het ‘probleem’ dat ze hebben op kunnen lossen met jouw product? Dan is het doel verkopen genereren. We onderscheiden ruwweg de volgende doelen:
Uiteindelijk draait natuurlijk alles om meer verkopen, echter kan het zo zijn dat een klant niet direct bereid is iets te kopen (bijvoorbeeld bij informeren als doel). Het doel is dan de klant helpen een stap te zetten in de Customer Journey. En doordat de klant een bepaalde pagina bezocht heeft kan deze in een retargeting doelgroep komen, die je dus weer meeneemt in een campagne die de volgende stap in de Customer Journey behandeld. Belangrijk is dat de landingspagina in principe maar een doel kan hebben. Wel is het goed om altijd zo veel mogelijk informatie te verzamelen (bijvoorbeeld contactgegevens) zo kan je daarna de (potentiële) klant weer bereiken.
De pagina is natuurlijk bedoeld om mensen een stap te laten nemen in het aankoopproces. Als marketeer wil je graag weten of mensen dat doen en hoe zij dat doen. Om hier meer inzage in te krijgen kunnen er door middel van Google Analytics en Google Tag Manager conversies (ook wel doelen) ingesteld worden. De resultaten hiervan worden ook geïmporteerd in Adwords, zo kan je precies zien welk zoekwoord wat oplevert, en geeft het je de mogelijkheid te optimaliseren op basis van conversies. De prestaties van de pagina zijn te zien aan het conversiepercentage (oftewel: het aantal conversies / het aantal bezoekers *100%), ook hierop zijn de verschillende campagnes te vergelijken.
Tip!:
Maak Call to Actions groen, zo weet de bezoeker dat het goed is om daarop te klikken (en wordt er dus meer op geklikt!).
Er zijn twee hoofdsoorten, namelijk een onepage of een standaard landingspagina, met het uiterlijk van de normale website. Ze hebben beiden hun eigen voordelen zoals beschreven in de table hiernaast. Een onepage is zoals de naam al zegt één pagina speciaal voor een bepaalde campagne. Op zo’n pagina kan je vaak maar een beperkt aantal dingen, dit zorgt ervoor dat er geen afleiding is. Een normale landingspagina, ziet er qua uiterlijk hetzelfde uit als de rest van de website, hier kan de klant dus ook gemakkelijk navigeren. Daarnaast is er nog een derde, minder vaak gebruikt type, de video-landingspagina.
Samen met de verschillende doelen en typen landingspagina kom je tot dat wat er op je pagina moet staan. Vaak komt het neer op deze drie categorieën:
Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door stukjes tekst of door een video met uitleg. Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden, maak dus zo veel mogelijk gebruik van visuele content. Zo snapt de bezoeker gemakkelijk wat jij bedoelt. Leg daarbij goed uit waarvoor het product is en welke problemen de klanten daarmee oplossen. Benadruk ook de voordelen die het product biedt ten opzichte van concurrenten.
Nadat de bezoeker een deel van de informatie gelezen heeft, moet je hem overtuigen van jouw toegevoegde waarde. Wanneer de bezoeker verder gaat dan de oppervlakkige informatie weet je dat hij geholpen kan worden door jou. Nu is het belangrijk dat de bezoeker dat ook inziet! Dus hoe doe je dat? Door een of meerdere van de volgende punten te verwerken op jouw pagina:
Dit hoeft natuurlijk niet in een apart stukje tekst, maar kan al terugkomen door middel van enkele woorden of zinnetjes. Het woordje ‘ook’ is bijvoorbeeld mooi om te laten zien dat jij weet hoe het is, en dat anderen het ook doen; Wil jij ook een beter converterende landingspagina?
Het belangrijkste is natuurlijk de bezoeker laten converteren, dit kan natuurlijk pas wanneer hij juist geïnformeerd is en overtuigd is van jou als bedrijf. Vaak wordt dit door middel van een formulier gedaan, de bezoeker vult zijn gegevens in en meldt zich daardoor aan voor wat jij aanbiedt. Maar het kan ook zo zijn dat een conversie iets anders is. Zo kan het klikken op een telefoonnummer ook gemeten worden als conversies, vaak is dit voor meer informatie of het maken van een afspraak. Ook een online zelftest, aankoop of reservering zijn voorbeelden van conversies. Na een formulier (erg belangrijk want dan heb je gegevens van de potentiële klant) kunnen bijvoorbeeld een whitepaper (die naar diegene toe gemaild wordt), kennismakingsgesprek, websitescan, E-mail of sample van jouw product volgen voor de klant.
Tip!:
Stuur de bezoekers door nadat ze jouw formulier ingevuld hebben. Zo kunnen zij zichzelf nog beter orienteren!
Het formulier is het belangrijkste op de landingspagina, nadat je door middel van een Call to Action de potentiële klant overtuigd hebt van jouw aanbod. Is het de bedoeling dat de klant zijn gegevens achterlaat om de volgende stap in de Customer Journey te maken.
Het belangrijkste is hier dat je dit proces zo makkelijk mogelijk maakt, een klant heeft minder zin om 20 vragen te beantwoorden dan even zijn contactgegevens invullen. Denk daarbij ook aan wat je nodig hebt, het is bijvoorbeeld onnodig een telefoonnummer te vragen wanneer je ze toch niet belt (en dit creëert weer een drempel om het niet te doen).
Nadat een landingspagina online staat, is het goed deze door middel van data te optimaliseren. Het belangrijkste is natuurlijk het conversiepercentage, is dit lager dan verwacht? Kijk dan goed of je het makkelijker kan maken, of bijvoorbeeld de conversie eerder op de pagina al te noemen. In combinatie met het optimaliseren van de campagnes kan zo het beste uit de advertenties gehaald worden.
Door middel van een heatmap kan je zien wat de bezoeker op de landingspagina doet, en kan je dus op basis daarvan aanpassingen maken. Scrollen ze bijvoorbeeld direct langs de voordelen, dan kan het zijn dat je deze opvallender moet maken.
Daarnaast kan je de pagina ook A/B-Testen, dit kan gemakkelijk door Google Optimize, het is dan belangrijk slechts 1 punt te veranderen op de pagina en alleen binnen dezelfde advertentiegroep te experimenteren. Zo houd je goed bij wat welk resultaat geeft.
Een landingspagina wordt gebruikt na een bepaalde marketingcampagne, dit is de eerste pagina die de gebruiker ziet (dus de pagina waar ze op landen). Zo kan je direct bepalen welke indruk de bezoeker van jou krijgt.
Een goede landingspagina voor Adwords zorgt ervoor dat de bezoeker converteert naar een bruikbare lead. Daarnaast zijn er een aantal factoren zoals het aansluiten bij het zoekwoord van de advertentie, de laadsnelheid en de gebruikservaring op de pagina van belang voor de kwaliteitsscore in Adwords.
Voor iedereen die (online) marketingcampagnes draait en daar het optimale resultaat uit wilt halen. Door het instellen van verschillende tools en het optimaliseren van de pagina kan je de resultaten goed bijhouden en maximaliseren.
Er staat informatie over jouw product, dit kan in tekst of bijvoorbeeld door een filmpje. Daarnaast staan er punten om de bezoeker te overtuigen, zoals bijvoorbeeld reviews, problemen die opgelost worden, of klantencases. Als laatste staat er iets waardoor de klant converteert zoals een formulier, hiermee kan de klant bijvoorbeeld informatie aanvragen, een afspraak maken, een aankoop doen of zich inschrijven.
Een landingspagina wordt geoptimaliseerd door te kijken naar het conversiepercentage, wanneer dit omhoog gaat wordt de pagina beter. Dit kan bijvoorbeeld door A/B tests of door middel van een heatmap. Daarnaast is het natuurlijk goed om de content te optimaliseren.
Ja de inhoud en gebruikservaring hebben een grote invloed op de kwaliteitsscore van de zoekwoorden in Google Ads.
Een onepage landingspagina heeft geen menu en geen footer, hierdoor heeft de bezoeker geen afleidingen en is de kans dat hij converteert groter(meestal de enige optie naast de pagina verlaten).
Voor alle campagnes, zelfs offline. Voor alle online campagnes is het logisch dat je zelf een landingspagina als link kunt instellen. Voor offline campagnes kan je door middel van een link (die wel makkelijk moet zijn) gebruikers naar een landingspagina sturen. Dit kan ook door een QR code die naar een landingspagina gaat.
Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.
Wat leuk dat je op onze website surft! Kijk en lees gerust rond. Liever direct contact? Stuur ons dan vooral een Appje en we nemen binnen no-time contact met je op!
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.