Demografische Targeting

Inhoudsopgave

Introductie

Google geeft ons de mogelijkheid om onze Ads specifiek te richten op de doelgroep door middel van doelgroep targeting. Dit kan onder andere door middel van demografische targeting. Demografische targeting zorgt ervoor dat je je advertentie specifiek kan richten aan consumenten waarvan jij denkt dat ze opzoek zijn naar jouw diensten. Er zijn een aantal demografische kenmerken waar je je op kunt richten.

Leeftijd

Allereerst kun je je campagnes richten op verschillende leeftijden. Als je dit niet doet, wordt je advertentie vertoond aan iedereen, mits hun zoekterm overeenkomt met jouw zoekwoorden natuurlijk. Dit is in sommige gevallen prima omdat niet alles leeftijd bepaald is. Echter, als je bijvoorbeeld verzekeringen aanbiedt voor 65+’ers, is het niet heel relevant als jouw advertentie wordt vertoond aan 18 jarige. Je kunt je richten op de volgende leeftijdscategorieën: ‘18-24′, ’25-34′, ’35-44′, ’45-54′, ’55-64′, ’65 en ouder’ en ‘Onbekend’.

 

Gender

De volgende mogelijkheid is om je advertentie te richten op gender, oftewel het geslacht. Eigenlijk spreekt dit redelijk voor zich, je kunt je richten op ‘man’, ‘vrouw’ en ‘onbekend’. Deze targeting kan handig zijn als je bijvoorbeeld tuinartikelen verkoopt en uit jouw gegevens blijkt dat dit over het algemeen een hobby is waar meer vrouwen dan mannen mee bezig zijn.

Inkomen

In sommige landen is het ook mogelijk om mensen te selecteren op basis van hun inkomen, hier kun je je richten op: Hoogste 10%’, ’11-20%’, ’21-30%’, ’31-40%’, ’41-50%’, ‘Laagste 50%’ en ‘Onbekend’. Jammer genoeg voor de adverteerder, en gelukkig maar vanuit het privacy perspectief van de consument gezien, is dit in Nederland en de rest van de EU niet mogelijk.

 

 

Uitsluitingen

Net zoals je je op mensen kunt richten op basis van hun leeftijd en geslacht, kun je mensen ook uitsluiten gebaseerd op hun demografische gegevens. Stel je hebt een sportschool speciaal gericht op vrouwen, kan het handig zijn om de doelgroep ‘man’ uit te sluiten. Echter moet je er wel rekening mee houden dat een deel van de gebruikers aangemerkt staat als ‘onbekend’, deze groep kan dan mogelijk de advertentie niet te zien krijgen terwijl ze in werkelijkheid wellicht wel in de doelgroep vallen. Zo is de keuze om ‘onbekend’ uit te sluiten of niet een met veel impact op de vertoningen en het aantal klikken.

Onbekend

Niet van alles en iedereen heeft Google de demografische gegevens. Google verzamelt haar gegevens vanuit jouw Google-account, je cookies en uit de data die Google verkrijgt uit haar Google Display Netwerk. Echter wordt niet van iedereen hun demografische gegevens verzameld en gedeelt met Google. Hierdoor blijft er dus altijd ‘onbekend’ over. Door deze groep uit te sluiten kan je een aanzienlijk deel van je doelgroep verliezen, maar kan de conversie van je campagne wel stijgen omdat hij precies is gericht op jouw doelgroep.
Doelgroep targeting is het richten van je advertentie op specifieke aspecten van je die jouw doelgroep omschrijven. Denk hierbij aan gender, leeftijd en woonplaats.
In je Google Ads-account kun je naar je campagnes gaan, klik op de naam van de adverntentiegroep waar je demografische targetting wil toepassen en klik vervolgens in het menu aan de linkerkant op demografie. Je nu de gewenste demografische opties aanklikken.
Op dezelfde manier als dat je doelgroep targetting toepast, sluit je ook groepen uit. Ga in je advertentiegroep naar demografie en vervolgens naar meer. Hier kun je ‘uitsluiting’ aanklikken.
Daar is eigenlijk geen eenduidig antwoord op, dit is geheel afhankelijk van jouw specifieke advertentie. Heb je een advertentie voor fitnessartikelen, dan kan het interessant zijn om groepen boven de 65 jaar uit te sluiten, terwijl dit bij zonvakantie wellicht juist de groep is waar je je op wil richten.
Demografische targeting pas je toe om je advertentie precies te richten op jouw doelgroep. Dit kan ervoor zorgen dat je advertentie minder vertoningen krijgt, maar deze worden waarschijnijk wel relevanter wat weer voor een hogere click through rate (CTR) zorgt.
Het kan kostenbesparend werken. Je aderventie wordt niet meer vertoond aan groepen waar jouw producten toch niet voor zijn. Zo geef je je geld uit aan vertoningen die er echt toe doen.
In Nederland kun je je richten op leeftijd, gender en locatie. Daarnaast kun je ook groepen uitsluiten.
Niet van iedereen heeft Google alle data om te kunnen weten of je man of vrouw bent, hoe oud je bent en waar je woont. De groep waarvan deze data niet bekend is, wordt geduid met ‘ onbekend’.
Als je gebruik maakt van demografische targetting kun je na verloop van tijd de data die hieruit voortkomt gebruiken om je advertentie te verbeteren. Door je advertentie aan te passen of verschillende advernenties naast elkaar aan te hebben staan, met verschillende instellingen, leer je vanzelf wat wel en niet werkt.

Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.