Advertentieplanning

Inhoudsopgave

Introductie

Je kan je campagne elke dag van de week 24 uur per dag aan hebben staan, maar dat is niet altijd de meest efficiënte manier. Gelukkig geeft Google je de mogelijkheid om in je Ads-account een advertentieplanning te maken voor je campagnes. Zo wordt je weergegeven wanneer jij wilt.

Dag

Allereerst kun je je campagne op verschillende dagen van de week aan- en uitzetten. Als je een webshop hebt is het wellicht interessant om elke dag van de week je advertentie aan te hebben staan, maar als je in het weekend gesloten bent, is het in sommige gevallen beter om wat geld te besparen door de campagne op zaterdag en zondag uit te zetten. Zo kun je je richten op je doelgroep op het moment dat je zelf ook bereikbaar bent.

Tijdstip

Vervolgens kun je nog nauwkeuriger te werk gaan door je advertentie aan te bieden op verschillende tijdstippen. Net als met dagen, is het niet altijd relevant om op elk uur van de dag te adverteren. Er zijn vermoedelijk weinig mensen op zoek naar een nieuwe hypotheek op zaterdag om 03:30 ‘s nachts, terwijl dit voor de nachtwinkel natuurlijk primetime is.

Bodaanpassing

Naast dat je een nauwkeurige planning kan maken, kun je ook je bod aanpassen op verschillende tijdstippen, dagen, plaatsen en dergelijke. In je advertentieplanning kun je bij het potloodicoon de bodaanpassingen maken. Op deze manier kun je je uitgaven per afzonderlijke klik aanpassen, maar blijft je dagbudget hetzelfde.

Stel je verkoopt fitnessartikelen en je hebt je maximale cost per click (CPC) gezet op €1,00. Nu wil je op maandagochtend tussen 08:00 – 10:00 10% per click meer betalen, dan komt je max CPC voor die twee uur op €1,10.
Nu weet je dat meer mannen geïnteresseerd zijn in jouw artikelen dan vrouwen, dus wil je ook nog 10% per click meer betalen voor de doelgroep ‘man’. Dan komt jouw max CPC voor maandag tussen 08:00 – 10:00 en mannen uit op €1,21. Ondanks deze aanpassingen blijft je dagbudget hetzelfde, je klikken zullen dus een stuk gerichter worden, maar je krijgt wel minder klikken voor je geld. Uiteindelijk zal dit dus meer verkopen of leads voor jouw bedrijf opleveren.

Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.