Campagne instelingen

Inhoudsopgave

Introductie

Binnen je campagne kun je tal van dingen instellen, deze instellingen hebben invloed op bijvoorbeeld je biedstrategie, het tijdstip waarop je advertentie zichtbaar is en op welke plekken je advertentie wordt vertoond. Je kunt je advertentie online zetten met alleen de basisinstellingen, echter zal dit een slechte invloed hebben op je optimalisatiescore. Met een slechte optimalisatiescore is de kans kleiner dat je advertentie geactiveerd wordt bij de desbetreffende zoekopdracht, en dat de concurrent deze plek van je kan overnemen.

Het is dus aan te raden om alle instellingen die voor jouw campagne relevant zijn in te vullen, zodat je je optimalisatiescore zo hoog mogelijk houdt. Geen paniek, je kan later (bijna) alles nog aanpassen, en Google blijft ook tips geven hoe je je optimalisatiescore kan verhogen.

Advertentieplanning

Een van de instellingen binnen je campagne is je advertentieplanning. Je kan je campagne simpelweg elke dag van de week en elk tijdstip aan hebben staan, maar dat is niet altijd de meest efficiënte manier. Gelukkig geeft Google je de mogelijkheid om in je Ads-account een advertentieplanning te maken voor je campagnes. Lees hier hoe je een advertentieplanning kunt maken en hoe je je bod hierop kunt aanpassen! 

 

Locatie

Naast het maken van een advertentieplanning kun je ook de locatie voor je advertentie bepalen en hier je bieding op aanpassen. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld een koffiebar hebt in Rotterdam. Als je je campagne opzet binnen Nederland, kan het zijn dat je advertentie niet heel relevant is voor mensen die in Groningen op zoek zijn naar een koffiebar. Lees hier meer welke mogelijkheden er zijn en hoe je je bod erop kan aanpassen.

Apparaten

Tot slot kun je ook je bod aanpassen op apparaten. Er zijn drie apparaten waarop je je bod kunt aanpassen; mobiele apparaten, computers en tablets.

Het kan relevant zijn om je bod aan te passen op verschillende devices. Stel je komt erachter dat mensen hun telefoon voornamelijk gebruiken om zich te oriënteren, maar dat al je verkopen gerealiseerd worden via computers, dan is het interessant om meer te betalen voor iemand die zoekt op zijn computer en iets minder voor personen die zoeken op hun mobiel. Dit kun je, net als bij locatie en advertentieplanning doen door in de eerste kolom naast het device op bodaanp. te klikken en vervolgens een plus of min percentage in te vullen.

Google Network

Naast het maken van een advertentieplanning, het definiëren van relevante locaties en het aanpassen van je bod op verschillende apparaten is het ook belangrijk om te beslissen waar je advertentie vertoond wordt.

Google heeft naast haar eigen zoekmachine, nog andere plekken waar je advertentie vertoond kan worden, bijvoorbeeld in Google Maps, Gmail, maar ook op duizenden niet-Google websites en in apps. Het Google Netwerk is opgedeeld in twee onderdelen, zodat je meer controle hebt over waar je advertentie wel of niet vertoond wordt. Deze twee zijn het zoeknetwerk en Display Netwerk.

Zoeknetwerk

Binnen het zoeknetwerk zitten de zoekpartners van Google. De zoekpartners van Google zijn bijvoorbeeld Google Maps, en Shopping maar ook zoeksites die samenwerken met Google voor hun advertentieweergave.
Door zoekpartners van Google op te nemen in je campagne, kun je dus meer mensen bereiken dan door alleen te adverteren in het zoeknetwerk van Google.

Google Display Netwerk

Naast het zoeknetwerk heeft Google ook nog een Display Netwerk. Het Display Netwerk is bedoeld voor, de naam zegt het al, display advertenties, bijvoorbeeld als je kleding verkoopt. Dit type is dus niet geschikt voor tekstadvertenties.
Binnen het Google Display Netwerk vallen bijvoorbeeld YouTube, Blogger en Gmail, maar ook duizenden andere websites. Door het Display Netwerk te betrekken bij je campagne, vergroot je je bereik dus aanzienlijk, maar wordt wellicht niet altijd op de meest relevante plekken vertoond.

Display Advertenties kun je kennen van bijvoorbeeld NU.nl. NU.nl is z’n website in het Display Netwerk van Google. Als je op NU.nl een artikel aan het lezen bent, wordt deze vaak omringt door advertenties over dingen die jij net gezocht hebt. Op Marktplaats of Google op zoek geweest naar een camper? Grote kans dat je daar nu Display Advertenties van ziet. Dit is dus een goede manier van re-targetten van je doelgroep en het bereik is gigantisch, echter kan het wel irritaties opwekken bij de onschuldige lezer op bijvoorbeeld NU.nl, een afweging die je moet maken

Netwerkinstellingen aanpassen

Je kunt deze instellingen aanpassen door in je campagne naar instellingen te gaan en vervolgens op netwerken te klikken. Hier kun je vervolgens aanvinken waar jij wil dat Google jouw advertentie allemaal laat zien. Standaard wordt een nieuwe campagne vertoond binnen het hele netwerk van Google om de zichtbaarheid van de advertentie te maximaliseren. Echter, als je er achter komt dat een bepaald gebied van het netwerk slechte conversies haalt, kun je afzonderlijke websites in het Display Netwerk uitsluiten.