SEA Biedstrategieën

Inhoudsopgave

Introdutie

Binnen het adverteren in Google zijn er ook verschillende biedstrategieën beschikbaar. De verschillende strategieen zijn beschikbaar voor verschillende campagnetypes, de juiste strategie kiezen hangt af van het advertentie doel. Er zijn vijf basistypen doelen die allemaal andere biedstrategieën hebben.

1. Richten op klikken met CPC-biedingen

Vaak is het doel van adverteren in Google om meer klikken te krijgen, waarna deze mensen naar jouw website toegaan. CPC staat, mocht je het nog een keer willen weten voor costs per click, dit betekent dat je betaald voor het aantal klikken op bijvoorbeeld een advertentie.

Bij de automatische CPC-biedingen beheert Google jouw biedingen. Zij zorgen ervoor dat het binnen het dagbudget blijft die jij van te voren hebt ingesteld. Dit is dus een makkelijke manier om de biedingen te laten beheren, Google zorgt ervoor dat er zoveel mogelijke klikken zullen zijn binnen jouw budget.

De handmatige CPC-biedingen geniet onze voorkeur! Hiermee kan je voor zowel advertentiegroepen, als zoekwoorden een maximaal bod instellen. Wat het meeste controle geeft over jouw eigen budget en resultaten is het instellen van een bod per zoekwoord. Mocht bijvoorbeeld een bepaalde zoekwoord hoog scoren dan kan je hier gemakkelijk zelf meer budget aan uitgeven.

Wij raden eigenlijk altijd handmatige CPC-biedingen, maar mocht je het nou automatische willen laten doen, en is jouw doel het behalen van conversies, dan is slim bieden de uitkomst.

2. Slim bieden

Het is een automatische strategie die Google uitvoert, Google maakt gebruik van machine learning waardoor de veiling geoptimaliseerd wordt. Volgens Google zijn er vier voordelen van slim bieden.

1. Het gebruik van machine learning waardoor resultaten optimaal zijn.
2. Het gebruik van contextuele signalen.
3.Gemakkelijke beheer opties.
4. Overzichtelijke rapportage.

Tip!:

Maak Call to Actions groen, zo weet de bezoeker dat het goed is om daarop te klikken (en wordt er dus meer op geklikt!). 

Inhoud van de pagina

Samen met de verschillende doelen en typen landingspagina kom je tot dat wat er op je pagina moet staan. Vaak komt het neer op deze drie categorieën:

  • Informatie geven;
  • De bezoeker overtuigen;
  • De bezoeker laten converteren.

Informatie geven

Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door stukjes tekst of door een video met uitleg. Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden, maak dus zo veel mogelijk gebruik van visuele content. Zo snapt de bezoeker gemakkelijk wat jij bedoelt. Leg daarbij goed uit waarvoor het product is en welke problemen de klanten daarmee oplossen. Benadruk ook de voordelen die het product biedt ten opzichte van concurrenten.

De bezoeker overtuigen

Nadat de bezoeker een deel van de informatie gelezen heeft, moet je hem overtuigen van jouw toegevoegde waarde. Wanneer de bezoeker verder gaat dan de oppervlakkige informatie weet je dat hij geholpen kan worden door jou. Nu is het belangrijk dat de bezoeker dat ook inziet! Dus hoe doe je dat? Door een of meerdere van de volgende punten te verwerken op jouw pagina:

  • Voordelen van jouw product/dienst noemen en waarom die belangrijk zijn;
  • Problemen die jij oplost voor klanten en de resultaten daarvan;
  • Klantencases (voorbeelden van hoe het werkt, of met wie jij gewerkt hebt);
  • Reviews (ervaringen van klanten);
  • Creëer urgentie (bijvoorbeeld door schaarste of waarom het nu belangrijk is);
  • Creëer vertrouwen (bijvoorbeeld dat je al lang bestaat, of d.m.v. vakkennis);
  • Geef eerst iets gratis weg, dit zet de bezoeker aan om iets ‘terug’ te geven en dus jouw dienst af te nemen;
  • Laat zien dat jij hetzelfde bent als je klanten, zo vertrouwen zij je en zijn ze eerder geneigd je te mogen.

Dit hoeft natuurlijk niet in een apart stukje tekst, maar kan al terugkomen door middel van enkele woorden of zinnetjes. Het woordje ‘ook’ is bijvoorbeeld mooi om te laten zien dat jij weet hoe het is, en dat anderen het ook doen; Wil jij ook een beter converterende landingspagina?

sales-funnel

De bezoeker laten converteren

Het belangrijkste is natuurlijk de bezoeker laten converteren, dit kan natuurlijk pas wanneer hij juist geïnformeerd is en overtuigd is van jou als bedrijf. Vaak wordt dit door middel van een formulier gedaan, de bezoeker vult zijn gegevens in en meldt zich daardoor aan voor wat jij aanbiedt. Maar het kan ook zo zijn dat een conversie iets anders is. Zo kan het klikken op een telefoonnummer ook gemeten worden als conversies, vaak is dit voor meer informatie of het maken van een afspraak. Ook een online zelftest, aankoop of reservering zijn voorbeelden van conversies. Na een formulier (erg belangrijk want dan heb je gegevens van de potentiële klant) kunnen bijvoorbeeld een whitepaper (die naar diegene toe gemaild wordt), kennismakingsgesprek, websitescan, E-mail of sample van jouw product volgen voor de klant.

Tip!:

Stuur de bezoekers door nadat ze jouw formulier ingevuld hebben. Zo kunnen zij zichzelf nog beter orienteren!

Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.