Marketing strategie

Marketingstrategie?

Volgens Kotler is de definitie van marketing: ‘’behoeften winstgevend invullen’’.  Dit heeft betrekking tot de behoeftes van jouw potentiële klanten. Strategie is: ‘’Het plan van handelen’’. Samengevoegd geeft dat de volgende definitie: ‘’Een plan van handelen om behoeftes winstgevend in te vullen’’. Het betreft dus een plan van hoe jij producten of diensten winstgevend gaat aanbieden aan klanten.

Marketingstrategie verder uitgelegd

De basis van een bedrijf is terug te zien in de marketingstrategie. Een marketingstrategie gaat verder dan alleen een communicatiestrategie, zo is de communicatiestrategie een onderdeel van de marketingstrategie. Om de marketingstrategie te ontwikkelen beginnen wij met het invullen van de marketingmix, dit is een goede manier om de basis van de strategie te bedenken.

De Marketingmix
 

Voor een goede marketingmix is het uitvoeren van een intern- en externe analyse noodzakelijk. De uitkomsten worden uiteindelijk verwerkt in de vier P’s. De vier P’s kunnen zowel voor producten als diensten toegepast worden.

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie

Alle vier P’s staan in verbinding met elkaar, een aanpassing aan het product heeft dus gevolgen voor bijvoorbeeld de promotie.

Waaruit bestaat Marketingstrategie?

Bedrijfsanalyse

Bepalen van het product, de prijs, de plaats en de promotie.
De unique selling point ontdekken waarbij het bedrijf verschilt ten opichte van concurrentie.
De propositie van jouw onderneming ontdekken, waardoor je concurrentie voordeel behaalt.

Doelgroep

Marketingstrategie gaat om het product/dienst aan te late sluiten bij de doelgroep.

Kunnen de wensen en behoeftes van de doelgroep vervuld worden met jouw product/dienst?

Is er een match tussen de doelgroep en het product of moeten er nog aanpassingen gemaakt worden?

Kanalen

Op welke online kanalen bevind de doelgroep zich en wil je jouw onderneming presenteren?
Op welke offline kanalen bevind de doelgroep zich en wil je jouw onderneming presenteren?

Wat voor boodschap wil je overdragen aan jouw doelgroep en verkondigen op verschillende kanalen?

Concurrentie

Volg je concurrenten op alle kanalen zo weet je altijd waar zij mee bezig zijn!

Kijk niet alleen maar leer ook van de werkzaamheden van de concurrenten die je ziet. Doe het na of beter nog gebruik in het jouw voordeel!

Zorg ervoor dat je iets extra’s te bieden hebt dan de concurrenten bieden. Voorbeelden hiervan zijn service, prijs of werknemers die super gezellig zijn.

Hoe helpen wij jou?

Het is belangrijk om te bepalen waar de organisatie momenteel staat, daarbij is het cruciaal om te kijken hoe de marketingactiviteiten in het verleden zijn uitgevoerd. En is het van belang om met elkaar in gesprek te gaan zodat we samen de doelen en de gestelde toekomst kunnen bepalen. 

Vervolgens helpt SurfSupp met het opstellen van een onderbouwd strategisch marketingplan wat houvast geeft voor beslissingen in de toekomst. 

Uiteindelijk zorgen we er samen voor dat er een plan is die bij jouw organisatie past. Zodat de doelgroep klaar is voor jouw bedrijf!

Wat kost het ontwikkelen?

Het ontwikkelen van een marketingstrategie vergt een aantal brainstormsessies en wat denk uurtjes. Wij ontwikkelen graag samen een marketingstrategie zodat het bij jouw onderneming past. SurfSupp is transparant in het uitvoeren van werkzaamheden en zal dus geen onnodige uren rekenen ten opzichte van de klant, kortom transparant en eerlijk.
De kosten voor het ontwikkelen van een marketingstrategie zijn het aantal uren maal het uurtarief. Benieuwd naar het uurtarief? Neem contact met ons op!

Meer weten of samenwerken? Contact ons, let’s surf your marketingstrategie!

Wat levert een marketingstrategie op?

Een marketingstrategie zorgt ervoor dat jouw dienst/product beter aansluit bij de wensen van de doelgroep. Waardoor een hogere omzet gegarandeerd is!
Een goede marketingstrategie geeft richting aan het bedrijf. Het zorgt ervoor dat keuzes en stappen die gemaakt moeten worden onderbouwd zijn.
Een marketingstrategie zorgt er onder andere voor dat communicatie-uitingen nuttig zijn voor de doelgroep, daardoor bouw je een relatie op met de doelgroep.

Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.