Marketing in de outdoor branche

De buitensport wereld

Als de afgelopen anderhalf jaar ons iets heeft laten zien, is dat (Online) Marketing belangrijker en belangrijker wordt. Dit was al een trend van de afgelopen jaren, maar is door de pandemie in een stroomversnelling gekomen.

Tegenwoordig, zo blijkt uit de data van Statista, oriënteert maar liefst 67% van de Nederlanders zich eerst online voordat zij sportartikelen kopen en 56% koopt ze zelfs online. De meeste mensen zoeken dus eerst online welke backpack, wandelschoenen of mountainbike ze nodig hebben voordat zij er een aanschaffen. Als jouw website dan niet bij de bovenste zoekresultaten verschijnt, heb je een grote kans dat je veel klanten misloopt.
Ook in de buitensport wereld groeit de noodzaak van een sterke online aanwezigheid.

cycling g696070e0e 1920

Kansen

  • Outdoor steeds meer in de mode.
  • Corona heeft mensen doen ervaren hoe belangrijk het is om buiten te zijn.
  • Steeds meer focus op een gezonde leefstijl waar sport bij hoort.

Uitdagingen

  • Steeds meer mensen leven in de stad, hoe krijg je ze de natuur in?
  • Behoeftes van Millennials en Boomers zijn sterk verschillend van die van Gen X. Hoe bereik je ze?
  • Consumenten kopen verhalen, geen producten. Performance is niet langer King in de outdoorwereld.

Online marketing inzetten in de outdoor wereld

Als er een sector is die zich laat lenen voor online marketing, is het de outdoor sector wel. Prachtige beelden van hikes, spectaculaire vergezichten, idyllische kampeerplekken en en duizelingwekkende stunts in extreme sporten, allemaal beelden waar men liever naar kijkt dan naar bijvoorbeeld witgoed. Dit geeft de outdoor sector al een voorsprong. Daarbij is outdoor in steeds grotere mate sexy en willen mensen geassocieerd worden met een outdoor lifestyle. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het feit dat outdoorkleding, zoals bijvoorbeeld jassen en shirts van North Face of Patagonia niet langer alleen outdoorkleding zijn, maar zelfs mode!

Maar hoe zet je online marketing dan in? Nou, zo!

Voor de outdoor sector zijn er drie kanalen die een belangrijke rol kunnen spelen bij het laten slagen van jouw online marketing strategie.

pexels taryn elliott 5737944 min

1. Content marketing (SEO)

Allereerst is het belangrijk dat jouw website gevuld is met content. Goede content zorgt simpelweg voor twee dingen;

  • Jouw doelgroep voorzien van de juiste informatie en zo vertrouwen creëren.

Stel je bent op zoek naar een nieuwe backpack, dan ging je vroeger naar de outdoorspecialist en vroeg je daar om advies. Dit is natuurlijk nog steeds een optie, maar nu bijna 70% van de consumenten online zoekt naar wat de beste opties zijn, wordt het steeds belangrijker om hierin zelf ook online advies te geven. Zo kun je bijvoorbeeld artikelen schrijven over de beste backpacks voor meerdaagse huttentochten, de beste mountainbikes voor kinderen of de top 5 wandelschoenen. Als potentiële klanten dan op jouw website komen en zich inlezen in het desbetreffende antwoord, gaan ze je merk als autoriteit zien en dit schept vertrouwen.

  • Gevonden worden door jouw doelgroep (SEO)


Door relevante content te schrijven in de vorm van blogartikelen, nieuwe trends in de outdoor wereld en lessen over hoe je specifieke producten kunt gebruiken, gaan klanten je vinden in hun zoektocht naar antwoorden. Dit is een belangrijk onderdeel van Search Engine Optimisation (SEO). Als je in het artikel over de top 5 beste wandelschoenen kan doorlinken naar artikelen die je zelf verkoopt, sla je twee vliegen in een klap; Je voorziet je doelgroep namelijk van de juiste informatie, en je zorgt dat je gevonden wordt en verkopen genereert.

Content kun je schrijven over bijvoorbeeld hoe je een bepaald product gebruikt, hoe je je op de juiste manier voorbereid op je volgende trip of over bepaalde vaardigheden die je nodig hebt voor een bepaalde outdoor sport. Meer weten over SEO en hoe wij jouw hiermee kunnen helpen? Klik hier!

"Millennials zijn niet langer de toekomst, maar zijn nu! Is jouw bedrijf groot geworden met generatie Gen X en de Boomers? Dan is het hoog tijd om te kijken hoe jij relevant kunt blijven!"

2. Social Media Marketing

Sociale media heeft zijn volwassen fase bereikt, in de Adoption Curve van Rogers bevindt het medium zich namelijk in de ‘late majority”. Onderzoek van Newcom uit 2021 toont dan ook aan dat bijna 94% van de Nederlanders op social media zit. Social Media is dan ook de plek waar je als outdoor- bedrijf of -merk je je doelgroep kan ontmoeten. Volgens Sprout Social wil en volgt ook daadwerkelijk 86% van de consumenten hun favoriete merken op sociale media en heeft zelfs 75% iets gekocht omdat zij het product hebben gezien op sociale media.

Sociale media is dus niet langer alleen iets voor hippe, vooruitstrevende bedrijven, maar juist het medium om je merk identiteit en imago op te bouwen en te adverteren met je producten of diensten. Zoals eerder al beschreven laat de outdoorbranche zich perfect lenen om mee te gaan met deze social media trend omdat het zich perfect laat lenen voor fotogenieke kiekjes.

Meer weten over social media advertising? Lees hier verder!

rock climbing ga7aa51214 1920

"Er is geen branche die zich zo goed laat lenen voor online marketing als de buitensport sector. Idyllische campings, spectaculaire vergezichten en extreme sporten; ze lenen zich allemaal perfect voor jouw marketing".

3. E-mail marketing

Ondanks dat er tal van blogs op internet te vinden zijn die claimen dat e-mail een dood medium is, blijft het medium echter het tegendeel bewijzen. E-mail blijft een van de beste manieren om direct contact te leggen met je doelgroep, door middel van bijvoorbeeld promoties en aankondigingen. Een groot voordeel van e-mail: je kunt het grotendeels geautomatiseerd doen, wat dus geld en tijd bespaart!

Voor de outdoor branche zijn er twee vormen van e-mail marketing waar ze eigenlijk niet zonder kunnen:

1. Verlaten winkelwagens e-mails

Weet je hoeveel winkelkarretjes er online worden achtergelaten? Bijna 70%! Dit betekend dat veruit de meeste potentiële klanten wel hun winkelwagentje vullen, maar vervolgens zonder af te rekenen de webshop weer verlaten. Een deel van deze gemiste klanten kan alsnog omgezet worden in een sale door simpelweg geautomatiseerde mailtjes te sturen ter herinnering aan het verlaten winkelwagentje met hierin bijvoorbeeld een kortingscode van 10% om de twijfelaar alsnog over de streep te trekken.

2. Transactie e-mails

Daarnaast heeft een webshop geautomatiseerde transactie e-mails nodig met hierin bevestigen van bijvoorbeeld een geslaagde transactie, van bestellingen die verzonden zijn of andere updates met betrekking tot bestellingen. Dit zorgt ervoor dat klanten weten waar ze aan toe zijn en stelt hen gerust.

Wil je weten hoe jij e-mail marketing in kunt zetten of met ons kijken naar de mogelijkheden? Klik dan vooral hier!

Bij SurfSupp zijn we bekend met de buitensport en weten we goed wat er speelt in de outdoor sector. Benieuwd wat SurfSupp op het gebied van online marketing kan doen voor jouw buitensportbedrijf? Neem vooral contact met ons op voor een vrijblijvend kopje koffie. Vinden wij leuk!

Wat levert online marketing in de outdoor branche op?

pexels vlad bagacian 1061640 min

Marketing uitgaven kunnen soms voelen als overbodig en vaag. Je winkel heeft altijd prima gelopen, dus waarom zou dit in de toekomst niet het geval zijn? Daar komt vaak het gevoel bij dat je niet echt een idee hebt wat er met je geld gebeurd.
Met online marketing is dit niet nodig. Door de juiste instrumenten te gebruiken bij bijvoorbeeld je website of je e-mail marketing kun je precies meten wat je bereikt hebt en wat elke euro die je erin gestoken hebt heeft opgeleverd.

In een wereld waar steeds meer consumenten zich online oriënteren en ook online hun aankopen doen, kun je ook in de outdoorbranche niet langer achterblijven. Het schrijven van relevante content op je website gaat ervoor zorgen dat meer consumenten je weten te vinden en je social media kanalen gaan ervoor zorgen dat je merk een identiteit krijgt waar mensen zich aan kunnen verbinden.

Hoe sterker je website wordt, hoe meer bezoekers deze zal generen wat op zijn beurt weer kan leiden tot meer verkopen.

 

Belangrijke kanalen

Ons stappenplan

Het is belangrijk eerst onderzoek te doen naar de doelgroep en de concurrentie.

Als tweede wordt de strategie bepaald, zo wordt er naar de kanalen gekeken en bepaald wat de belangrijkste diensten zijn die naar voren moeten komen in de communicatie. 

Nu wordt het plan uitgevoerd, de kanalen zullen ingezet worden waardoor de eerste resultaten bekend worden.

Naar aanleiding van de eerste resultaten zal het plan bijgestuurd worden.

Aan het einde van de implementatie van de eerste verbetering zal een rapportage komen, deze zal daarna maandelijks opgesteld worden. Op basis van het rapport zullen de werkzaamheden voor de volgende maand vastgesteld worden.

Wil je jouw bedrijf versterken door marketing in de outdoor branche? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Meer weten over hoe wij jouw kunnen helpen? Bel of E-mail ons voor meer informatie op: 0630762089 of info@surfsupp.nl.

Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.