Marketing in de Maakindustrie

Industrie 4.0

Het merendeel van de Nederlandse bedrijven ziet zichzelf als een ‘digitale beginner’. Volgens een studie van Global Digital Operations uit 2018 (PwC), blijkt dat we in Nederland nog terughoudend zijn in het benutten van de kansen die de zogeheten vierde industriële revolutie ons biedt. Industrie 4.0.

In deze studie werden 1100 bestuurders binnen de maakindustrie uit 26 landen geïnterviewd om hen zo te rangschikken naar hun ‘digitale rijpheid’. Deze indexering liep van digitale beginner, digitale volger naar digitale innovator tot digitaal kampioen. Uit dit onderzoek bleek dat driekwart van de Nederlandse respondenten zichzelf nog ziet als digitale beginner.

In een tijdperk waar online steeds belangrijker wordt, en waar andere landen zoals China steeds verder voorop raken, is er dus nog veel ruimte voor verbetering voor de Nederlandse industriesector.

Uitdagingen

  • Veel concurrentie
  • Conservatieve sector
  • Digitalisatie loopt vaak achter

Kansen

  • Concurrentie focust minder op online
  • E-commerce ook voor B2B de toekomst
  • B2B-inkoopproces verschuift sterk naar online

Cijfers en feiten

Nu denk je vast, ja leuk al die uitspraken en beloftes, maar uiteindelijk willen we natuurlijk cijfers. En gelukkig, die zijn er. In de B2B sector oriënteert 95-98% van de inkopers zich eerst online voordat zij een offerte aanvragen. Daar komt nog eens bij dat 60-70% van de inkopers al weet van uw producten voordat zij contact opnemen. Tot slot verschuift de laatste jaren het B2B koopgedrag sterk naar online. Gemiddeld vindt nu al 67% van de aankoopcyclus van een B2B-koper online plaats. Hoe belangrijk het dus is om een goede website te hebben die meer is dan een online brochure, spreekt voor zich. Zorg dat je website sales-ready is.

Toch wordt deze kans absoluut niet ten volle benut. Bijna de helft van de bedrijven in de industriële sector in Nederland blijkt hun producten niet online te verkopen, slechts 36% heeft een website. De voornaamste drempel voor de grote hoeveelheid bedrijven die nog geen webwinkel hebben, is dat zij denken dat hun bedrijf niet geschikt is voor B2B e-commerce of dat hun klanten hier geen interesse in hebben. Maar niets is minder waar.

(Online) marketing in de industrie

De meeste bedrijven in de industriële sector hebben nog niet altijd door dat digitale kanalen, zoals hun website, bijdragen aan het vinden van nieuwe klanten. Online marketing in deze sector heeft dus veel kansen te bieden.
Inmiddels hebben de meeste B2B bedrijven wel een website, maar veelal is deze niet meer dan een digitale folder, en dat is zonde, want de mogelijkheden van een goede website zijn ook in de industriesector enorm. Van oudsher gaan de meeste verkopen in deze sector via vertegenwoordigers en inkoopteams, en mede door de conservatieve houding ten aanzien van veranderingen in deze branche is dit nog steeds de manier waarop het veelal gaat.

Dit terwijl online marketing in de B2B bewezen kan leiden tot meer omzet, zo blijkt ook uit het onderzoek van Mckinsey. Zij stellen dat B2B bedrijven die de digitale transformatie wel met open armen hebben ontvangen, en hierin nu dus voorop lopen, 5x zoveel omzetgroei ervaren als concullega’s die dat niet doen. Veel bedrijven in de maakindustrie hebben de digitale revolutie wel geïntegreerd in hun interne processen, denk aan back-office workflows en voorraadplanning, maar dit is vooral gericht op interne kosten en procesefficiëntie en niet zo zeer op sales en customer experience – en dat is nou juist de waar de echte groei zit.

"B2B bedrijven die de digitale transformatie wel met open armen hebben ontvangen ervaren 5x zoveel omzetgroei als concullega’s die dat niet doen".

Lead generation ​

Voor bedrijven in de industriële sector is lead generation erg belangrijk. Zeker omdat de concurrentie er vaak hoog is dus wil je inzetten op iets wat werkt en waar je concurrenten nog onvoldoende van op de hoogte zijn. Lead generation is een vorm van online marketing die tijd en geld kan besparen. Het is hiervoor belangrijk om een website te hebben die goed geïndexeerd wordt door zoekmachines zoals Google (SEO). Bij B2B aankopen heb je veelal niet te maken met één inkoper, maar met Decision Making Units (DMU’s). Zij oriënteren zich vaak online en op zoek naar geschikte leveranciers. Als jouw website dan bovenaan staat heb je natuurlijk en gigantisch voorsprong op je concurrent.

De potentiële klant eenmaal op je website aangekomen? Dan kan de lead generation beginnen, een goede website kan gegevens voor je kan verzamelen om zo meer inzicht te krijgen in je potentiële klanten. Deze kunnen vervolgens binnengehaald worden door middel van het invullen van een contactformulier, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het achterlaten van een e-mail adres.
En dit alles gebeurt terwijl jij door kan gaan met je werk, er hoeft geen werknemer ergens fysiek naar toe en er hoeft geen gesprek gevoerd te worden met kwalitatief slechte leads. Zo kun je je tijd besteden aan de leads die het meest geschikt zijn.

De klant als uitgangspunt

De industrie is een sector, net als in andere sectoren vroeger, staan nog vaak specificaties en producten centraal. Maar de klant koopt tegenwoordig meer dan alleen het goede specs. De klant wil een beleving, een ervaring, de oplossing voor zijn of haar problemen. Door middel van marketing kun je dit je klant bieden.
Bij SurfSupp zetten wij jouw know how om in oplossingen voor de klant. Dus van producten en specs naar de daadwerkelijke meerwaarde voor de eindgebruiker.

"Lead generation is een vorm van online marketing waar onder andere je website uitermate geschikt voor is?"
Wil jij meer uit je website en online kanalen halen?

Belangrijke kanalen

Ons stappenplan

Het is belangrijk eerst onderzoek te doen naar de doelgroep en de concurrentie.

Als tweede wordt de strategie bepaald, zo wordt er naar de kanalen gekeken en bepaald wat de belangrijkste diensten zijn die naar voren moeten komen in de communicatie. 

Nu wordt het plan uitgevoerd, de kanalen zullen ingezet worden waardoor de eerste resultaten bekend worden.

Naar aanleiding van de eerste resultaten zal het plan bijgestuurd worden.

Aan het einde van de implementatie van de eerste verbetering zal een rapportage komen, deze zal daarna maandelijks opgesteld worden. Op basis van het rapport zullen de werkzaamheden voor de volgende maand vastgesteld worden.

Wil je jouw bedrijf versterken door marketing in de maakindustrie? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Meer weten over hoe wij jouw kunnen helpen? Bel of E-mail ons voor meer informatie op: 0611072146 of info@surfsupp.nl

Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.