Marketing in de Autobranche

(Online) Marketing

Wellicht niet heel verrassend maar zelfs in de autobranche is online zichtbaarheid essentieel. Volgens het onderzoek Automotive retail in 2020 (BOVAG) zoekt maar liefst 93% van de autokopers online naar informatie voordat zij een auto kopen. En in de meeste gevallen is het startpunt van de klanten reis dan ook het online zoeken naar informatie over de auto.
Echter, zijn veel bedrijven in de autobranche, van garages tot aan wasstraten en autodealers tot aan ruit vervanging bedrijven, niet  online zichtbaar genoeg voor de consument. Zonde, want er zijn behoorlijk veel kansen en mogelijkheden om de consument te bereiken.
Een consument die op zoek is naar een nieuwe auto voert gemiddeld 24 acties uit om zich te oriënteren waarvan er maar liefst 15 online zijn. Het grootste deel van de kansen zijn dus op het gebied van online marketing!

Autogarage

‘’Wist je dat 23% van de consumenten een auto online zouden kopen na één proefrit’’.

Uitdagingen

  • Relatief veel concurrentie
  • Conservatieve sector
  • Expertise combineren met online zichtbaarheid

Kansen

  • Consumenten voorzien van informatie
  • Concurrentie voordeel behalen door online zichtbaar te zijn
  • Proactief consumenten benaderen met producten/diensten

De toekomst

Bedrijven in de gehele autobranche, van garage tot wasstraat, zijn gebaat bij een verandering waarbij online marketing centraal staat, zoals hiernaast te zien is. Er zijn namelijk behoorlijk veel kansen wat betreft de informatie voorziening voor de klant. Een consument begint zijn of haar klantenreis online, of het nou gaat om een autodealer of een onderhoudsgarage. Klanten zoeken bijvoorbeeld naar locatie, prijs, tips en tricks, antwoorden en mogelijkheden. Daardoor is het voor jouw bedrijf essentieel om de consument de informatie te geven die hij of zij vraagt, daardoor heeft jou bedrijf een verkoop en de concurrentie niet.

Oldtimer-Fiat

Wat levert het op?

Online marketing in de autobranche is essentieel omdat je als bedrijf uiteindelijk meer wilt verkopen. Maar, voordat de consument kan converteren (een stap neemt in hun klantreis) zal deze eerst op de website moeten komen. Om consumenten naar de website te krijgen zullen SEO (hoge organische resultaten in Google) en SEA (adverteren in Google) ingezet worden. Ook kanalen zoals emailmarketing en social media marketing kunnen goed ingezet worden om het conversiepercentage omhoog te krijgen. Door aanwezig te zijn op alle kanalen zijn consumenten immers geneigd om sneller contact met je op te nemen, een conversie te doen of een offerte aan te vragen.

Meest bezochte websites autobranche

1.  Autofabrikant
2. Vergelijking website
3. Autodealer

‘’45% van de consumenten zeggen dat ze niet proactief benaderd worden''
Hulp nodig bij het proactief benaderen van klanten?

Belangrijke kanalen

Ons stappenplan

Het is belangrijk eerst onderzoek te doen naar de doelgroep en de concurrentie.

Als tweede wordt de strategie bepaald, zo wordt er naar de kanalen gekeken en bepaald wat de belangrijkste diensten zijn die naar voren moeten komen in de communicatie. 

Nu wordt het plan uitgevoerd, de kanalen zullen ingezet worden waardoor de eerste resultaten bekend worden.

Naar aanleiding van de eerste resultaten zal het plan bijgestuurd worden.

Aan het einde van de implementatie van de eerste verbetering zal een rapportage komen, deze zal daarna maandelijks opgesteld worden. Op basis van het rapport zullen de werkzaamheden voor de volgende maand vastgesteld worden.

Wil je jouw bedrijf versterken door marketing in de maakindustrie? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Meer weten over hoe wij jouw kunnen helpen? Bel of E-mail ons voor meer informatie op: 0611072146 of info@surfsupp.nl

Nieuwsgierig? Vraag een consult aan.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.