Waardestrategieën

Introductie

Als onderneming is het essentieel om concurrentievoordeel te behalen. Daardoor zullen (potentiële) klanten jouw product of dienst verkiezen boven dat van een concurrent.

Een uitstekende en vaak gebruikte manier om concurrentievoordeel te behalen is het inzetten van de theorie van Treacy & Wiersema; ‘Customer intimacy and other value disciplines’ ook wel ‘waardestrategieën’ genoemd.

De theorie kent drie verschillende mogelijke waardes:

1- Product leadership, (productleiderschap).
2- Operational excellence, (operationele uitmuntendheid).
3- Customer intimacy, (individuele klantbenadering).

Wat is belangrijk?

Als bedrijf of onderneming is het belangrijk dat alle drie de verschillende waardes beheerst worden. Je moet het zo zien, je moet ervoor zorgen dat je op alle drie de onderdelen minimaal een 6 scoort in vergelijking met je concurrenten. Vervolgens is het belangrijk om te excelleren op één van de onderdelen, waardoor je daadwerkelijk voordeel gaat behalen. Stel het is “customer intimacy” (individuele klantbenadering) waar je je op gaat focussen, dan kan je als bedrijf voordeel behalen op het gebied van: aandacht, persoonlijkheid, transparantie en persoonlijke aanbiedingen. Door deze waarde te communiceren naar klanten moeten interne beslissingen ook genomen worden op basis van individuele klantbenadering, op deze manieren zijn beslissingen dus ook altijd te rechtvaardigen. 

Product leadership

Product leadership is het ontwikkelen en innoveren van producten, waardoor de onderneming op dit gebied concurrentievoordeel behaald.

Essentieel bij product leadership is:

1- Productkwaliteit
2- Innovatie
3- Waarde toevoegen

Een voorbeeld van een bedrijf die hun producten en diensten innoveert waardoor ze concurrentievoordeel behalen is ING. Zij begonnen in 2018 al met videogesprekken voor klanten waarbij ze digitaal advies konden geven, ik denk dat ze al een vooruitziende blik hadden!

Operational excellence

Operational excellence is het uitblinken op het gebied van bedrijfsprocessen. Hierbij gaat het om efficiëntie en effectiviteit.

Essentieel bij operational excellence is:

1- Lage kosten & inspanning voor klanten
2- Standaardisatie
3- Uitblinken in efficiëntie en effectiviteit

Een voorbeeld van een bedrijf die uitblinkt op het gebied van optimale bedrijfsprocessen is Picnic. Zo heeft Picnic de supermarkt binnen het bedrijfskolom als schakel weggehaald. Daardoor kan Picnic voor hun boodschappen een lagere prijs vragen en worden de boodschappen bij hun klanten thuisbezorgd, ook een nog een lage inspanning dus!

Customer intimacy

Customer intimacy is het focussen op individuele klantbenadering. Het gaat hierbij om persoonlijkheid en aandacht.

Essentieel bij customer intimacy is:

1- Klantrelatie
2- Transparantie
3- Individuele benadering

Een voorbeeld van een bedrijf die excelleert op het gebied van customer intimacy is KLM. Denk bijvoorbeeld aan het sparen van huisjes, de snacks bij een vliegreis of de aandacht die het personeel jou probeert te geven als je het vliegtuig instapt. Voor z’n service betaald de klant ook graag wat extra! 

Hoe pak je dit aan?

In eerste instantie is het aan te raden om goed te kijken op welk punt je hoog scoort. Moet er bijvoorbeeld nog één van de drie onderdelen van een 5 naar een 6 worden aangepast, verander dit dan eerst! Vervolgens, als alle punten een 6 zijn, kan je kijken welk punt je naar een 9 kan tillen. Uiteraard is het slim dit te doen bij het onderdeel die het best bij jouw bedrijf past en degene waarmee het meest concurrentie voordeel valt te behalen. 

Hoe doet SurfSupp het?

SurfSupp Marketing past deze theorie ook zelf toe, onder andere binnen onze werkzaamheden. Bijvoorbeeld in het maken van content voor onszelf en de relatie die we opbouwen met klanten. Er zijn een aantal aspecten wat we door deze theorie belangrijk vinden:

1- Persoonlijk contact 
2- Transparant
3- We zetten graag een stapje extra!

''Wij van SurfSupp vinden klanten en partners net zo belangrijk als onze eigen medewerkers''.

Hoe kan SurfSupp helpen?

SurfSupp kan helpen door strategische marketing sessies te organiseren, waarbij kennis en ervaring gedeeld wordt, zodat de waardestrategieën de basis gaan vormen voor je hele bedrijfsvoering.